نحوه کار امضای دیجیتال با یک الگوریتم ریاضی مشخص میشود. در طی فرآیند این الگوریتم، دو عدد خصوصی و عمومی تولید میشود. نگهداری از کلید خصوصی است که مانع از آشکار شدن اطلاعات شما خواهد شد.
از سال ۹۱ به بعد، استفاده از امضا دیجیتالی برای شرکتها و افراد حقیقی میسر شد. در حال حاضر، امضای دیجیتال برای استفاده از خدمات قوه قضاییه و سفته الکترونیکی کاربرد دارد.
تشخیص هویت، یکپارچگی و محرمانگی در خدمات ارائه شده از سوی دولت به شهروند، دولت به بنگاه اقتصادی و دولت به کارکنان خود جزو کاربردهای امضا دیجیتال محسوب میشوند.
یک سند الکترونیکی امضاشده و غیر قابل جعل که مُبین هویت فردی شما میباشد، تعریف گواهی امضای دیجیتال است. افرادی که امضا دیجیتال دارند، میتوانند از این گواهی استفاده کنند.
شماره سریال، نسخه گواهینامه، صادر کننده گواهی، بازه زمانی اعتبار، کلید عمومی، هویت فردی و امضای صادر کننده در این گواهی ثبت میشود.
امضای دیجیتال (digital signature)، نوع جدیدی از امضاء است که دولت از سال ۹۱ به بعد، آن را بهعنوان یک روش قانونی معرفی کرد. از آن زمان تابه امروز، امضا دیجیتال برای تجارت آنلاین و یا برخی از خدمات مانند سفته الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته است. سرویس آیکاپ
امضای دیجیتال فراشناسا می باشد، سفته الکترونیکی دریافت کنید.
شما اکنون میتوانید با استفاده از خدمات امضای دیجیتال آیکاپ، که قدرت گرفته از سرویس پیشرفتهامضای دیجیتال چیست ؟
به طور کلی، از تکنیک ریاضی برای بررسی صحت پیامها و اسناد در امضای دیجیتال استفاده میشود. به بیانی دیگر، امضا دیجیتال اثبات میکند که محتوای پیام در حین انتقال تغییر نخواهد کرد و با مشکلات جعل هویت روبرو نیستید.
با این تکنولوژی نوین و پیشرفته، از دستکاری اطلاعات و وارتباطهای دیجیتال جلوگیری میشود. بنابراین، افرادی که از امضاء دیجیتالی برای عقد قرارداد استفاده میکنند، از صحت تایید و ابطال پیام طرف مقابل خود اعتماد دارند.
به طور خلاصه، امضا دیجیتال دارای اطلاعاتی همانند مبدا پیام، وضعیت و رضایت فرد و یا مجموعه امضاء کننده را ارائه میدهد.
امضای دیجیتال چگونه کار میکند؟
امضای دیجیتال با اثبات اینکه یک پیام یا سند دیجیتالی از زمان امضاء آن – به طور عمدی یا ناخواسته – تغییر نکرده است، کار میکند. امضای دیجیتال این کار را با ایجاد یک هش منحصر به فرد از پیام یا سند و رمزگذاری آن با استفاده از کلید خصوصی فرستنده انجام میدهد.
در واقع، امضاء دیجیتال با استفاده از یک الگوریتم ریاضی کار میکند. در طی فرآیند این الگوریتم، یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی ساخته میشود. هنگامی که یک امضاکننده به صورت دیجیتالی، یک سند را امضاء میکند؛ یک هش رمزنگاری برای سند ساخته میشود. سپس آن هش رمزنگاری با کلید خصوصی فرستنده که در جعبه امن HSM ذخیره شده، رمزگذاری میشود. پس از آن، امضاء دیجیتال به سند اضافه و همراه با کلید عمومی فرستنده برای گیرندگان ارسال میشود.
فرد گیرنده میتواند هش رمزگذاری شده را با گواهی کلید عمومی فرستنده رمزگشایی نماید. لازم به ذکر است که دوباره، یک هش رمزنگاری در انتهای گیرنده ایجاد میشود. در نهایت، هر دو هش رمزنگاری برای بررسی صحت آن مقایسه میشوند. اگر این دو هش مطابقت داشته باشند، سند دستکاری نشده و از اعتبار کافی برخوردار است.
نحوه ثبت امضا الکترونیکی با گوشی : گام به گام
امضای الکترونیکی یا به عبارت صحیح تر امضای دیجیتال به شما امکان می دهد تا اسناد و مدارک را به صورت آنلاین به طور امن و قانونی امضا کنید. در گذشته، برای دریافت امضای الکترونیکی به مراجعه حضوری به مراکز صدور گواهی نیاز بود، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، می توانید به راحتی با استفاده از گوشی هوشمند خود امضای الکترونیکی دریافت کنید.
در اینجا مراحل کلی نحوه ثبت امضای الکترونیکی با گوشی ارائه شده است:
- انتخاب مرکز صدور گواهی معتبر:
اولین قدم انتخاب یک مرکز صدور گواهی معتبر مانند مرکز صدور گواهی الکترونیکی ایران (مرکز شناسه) یا مرکز صدور گواهی الکترونیکی دولت (UTILS) است. - ایجاد حساب کاربری:
به وب سایت مرکز صدور گواهی انتخابی خود بروید و در آنجا یک حساب کاربری ایجاد کنید. - احراز هویت:
برای احراز هویت خود، باید طبق دستورالعمل های مرکز صدور گواهی، مدارک مورد نیاز را ارائه دهید. این مدارک معمولاً شامل اسکن کارت ملی، عکس و کد ملی می باشد. - نصب نرم افزار:
پس از احراز هویت، باید نرم افزار امضای الکترونیکی را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. - دریافت گواهی:
پس از نصب نرم افزار، باید برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی خود اقدام کنید. این فرآیند معمولاً شامل وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و پرداخت هزینه صدور گواهی می باشد. - فعال سازی گواهی امضای دیجیتال:
پس از دریافت گواهی، باید آن را بر روی گوشی هوشمند خود فعال کنید. این کار معمولاً از طریق نرم افزار امضای الکترونیکی انجام می شود. - استفاده از امضای الکترونیکی:
پس از فعال سازی گواهی، می توانید از آن برای امضای اسناد و مدارک به صورت الکترونیکی استفاده کنید. نرم افزار امضای الکترونیکی معمولاً دارای امکاناتی برای انتخاب سند مورد نظر، محل امضا و ذخیره سند امضا شده می باشد.
نکات مهم:
- برای استفاده از امضای الکترونیکی آی کاپ با گوشی، به یک گوشی هوشمند با سیستم عامل اندروید و همچنین به اتصال به اینترنت نیاز دارید.
- هزینه صدور امضای الکترونیکی با توجه به نوع گواهی و مرکز صدور گواهی متفاوت می باشد.
- گواهی امضای الکترونیکی دارای تاریخ انقضا می باشد و باید پس از پایان مفید آن تمدید شود.
با دنبال کردن این مراحل می توانید به راحتی و سریع با استفاده از گوشی هوشمند خود امضای الکترونیکی دریافت کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.
دانلود نرم افزار امضای الکترونیک همراه آی کاپ
برای استفاده از امضای الکترونیکی آی کاپ در گوشی هوشمند خود، باید ابتدا نرم افزار مربوطه را دانلود و نصب کنید. این نرم افزار به طور رایگان برای سیستم عامل اندروید در دسترس است. امکان نصب اپلیکیشن آی کاپ برای ios در حال حاضر وجود ندارد.
مراحل دانلود نرم افزار امضای الکترونیک همراه آی کاپ:
اندروید: اگر از گوشی اندرویدی استفاده می کنید، می توانید نرم افزار آی کاپ را به طور مستقیم از بازار و مایکت که لینک آن در ابتدا و انتهای همین صفحه آمده است دانلود کنید.
iOS: در حال حاضر، امکان نصب اپلیکیشن آی کاپ برای ios وجود ندارد.
نصب نرم افزار: پس از دانلود نرم افزار، باید آن را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. برای نصب باید دستورالعمل های ارائه شده در مراحل نصب را دنبال کنید.
– قبل از دانلود و نصب نرم افزار، از بروز بودن سیستم عامل گوشی هوشمند خود اطمینان حاصل کنید.
– در صورت مشکل در دانلود یا نصب نرم افزار، می توانید به پشتیبانی آی کاپ مراجعه کنید.
با نصب این نرم افزار می توانید به راحتی و در هر کجا که هستید از امضای الکترونیکی آی کاپ برای امضای اسناد و مدارک خود استفاده کنید.
گواهی امضای الکترونیکی (گواهی امضای دیجیتال)
یکی از سوالات پرتکرار افراد پس از استفاده از خدمات امضا دیجیتال این است که “گواهی امضای دیجیتال چیست؟”. گواهی امضا دیجیتال همان شناسهی دیجیتالی است که امنیت و اعتبار امضاء شما را اثبات میکند. هم اکنون، شما با مراجعه به یکی از CAهای خصوصی میتوانید نسبت به دریافت گواهی امضاء الکترونیکی و یا گواهی امضاء دیجیتال اقدام کنید.
لازم است بدانید که در طی هر ۲ سال میتوانید نسبت به افزایش اعتبار امضاء دیجیتالی خود اقدام نمایید.
گواهی امضا برای کاربر لاگین شده نیست: به چه معناست و چگونه آن را حل کنیم؟
هنگام تلاش برای امضای دیجیتال یک سند الکترونیکی یا انجام سایر اقدامات که به احراز هویت قوی نیاز دارند، ممکن است با خطای “گواهی امضا برای کاربر لاگین شده نیست” مواجه شوید. این پیام نشان می دهد که سیستم قادر به یافتن گواهی امضای دیجیتال معتبر مرتبط با کاربر لاگین شده نیست.
دلایل مختلفی می تواند برای این خطا وجود داشته باشد، از جمله:
۱- عدم نصب گواهی امضا: ممکن است گواهی امضای دیجیتال شما به درستی در سیستم نصب نشده باشد.
۲- گواهی امضا منقضی شده: ممکن است گواهی امضای دیجیتال شما منقضی شده باشد و نیاز به تمدید داشته باشد.
۳- عدم انتخاب گواهی امضا: ممکن است گواهی امضای دیجیتال صحیح را برای امضای سند یا انجام اقدام مورد نظر انتخاب نکرده باشید.
۴- مشکلات مربوط به نرم افزار: ممکن است مشکلی در نرم افزاری که برای امضای دیجیتال استفاده می کنید وجود داشته باشد.
راه حل های رفع خطا:
۱- گواهی امضا را نصب کنید: اگر گواهی امضای دیجیتال شما نصب نشده است، باید آن را از مرکز صدور گواهی معتبر دریافت و نصب کنید.
۲- گواهی امضا را تمدید کنید: اگر گواهی امضای دیجیتال شما منقضی شده است، باید آن را از مرکز صدور گواهی معتبر تمدید کنید.
۳- گواهی امضای صحیح را انتخاب کنید: مطمئن شوید که گواهی امضای دیجیتال صحیح را برای امضای سند یا انجام اقدام مورد نظر انتخاب کرده اید.
۴- نرم افزار را به روز کنید: اگر مشکلی در نرم افزار وجود دارد، باید آن را به آخرین نسخه به روز کنید.
۵- با پشتیبانی تماس بگیرید: اگر هیچ یک از این راه حل ها کار نکرد، با پشتیبانی نرم افزار یا مرکز صدور گواهی امضای دیجیتال خود تماس بگیرید.
با دنبال کردن این مراحل، باید بتوانید مشکل “گواهی امضا برای کاربر لاگین شده نیست” را برطرف کرده و اسناد خود را به صورت الکترونیکی امضا کنید.
نحوه دریافت امضای دیجیتال در آی کاپ
فرآیند گرفتن امضای دیجیتالی را باید در یکی از مراجع CA خصوصی طی کنید. با ورودی به اپلیکیشن آیکاپ میتوانید گواهی امضا را دریافت نمایید. (لازم به ذکر است که این خدمات را در آینده به صورت مستقیم از فراشناسا میتوانید دریافت نمایید.) در این بخش میخواهیم چگونگی استفاده از سرویس امضای دیجیتال را در آیکاپ توضیح بدهیم.
۱- استعلام شماره موبایل برای احراز هویت
اولین گامی که برای دریافت امضاء دیجیتال از سوی آیکاپ صورت میگیرد، استعلام شماره موبایل جهت احراز هویت است. زیرا، هویت شما برای گرفتن امضاء دیجیتالی باید تایید شده باشد. اگر مراحل احراز هویت را با موفقیت انجام نداده باشید، ابتدا باید شماره ملی و سریال پشت کارت ملی خود را وارد کنید. سپس، سایر مراحل احراز هویت آنلاین را در آیکاپ انجام بدهید.
۲- ارسال اطلاعات هویتی شما به مرکز صدور گواهی الکترونیکی ریشه
مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه، این وظیفه را برعهده دارد که از فرآیندهای ثبتنام، احراز هویت، صدور گواهیهای میانی، انتشار و ابطال گواهیها و تجدید کلید اطلاع کامل داشته باشد. در این مرحله، اطلاعات شما با ثبت احوال و سامانه شاهکار بررسی میشود. این مرحله جهت تایید اطلاعات ثبت شده توسط خود شما است.
با دریافت کد تایید از سوی مرکز صدور گواهی الکترونیکی ریشه میتوانید به موفقیت آمیز بودن صدور گواهی امضای خود اقدام کنید.
۳- فعال کردن امنیت موبایل
بعد از دریافت کد یکبار مصرف جهت افزایش امنیت ورود خود به موبایل باید گزینههای امنیتی موبایل خود را فعال کنید. شما بسته به گزینههایی که برای حفظ اطلاعات در موبایل خود دارید، یکی از موارد زیر را انتخاب میکنید:
- Smart Lock
- پین
- اسکنر اثر انگشت
- FingerSecurity
- iris scanner
کاربرد امضا دیجیتال
افراد با استفاده از این سرویس آیکاپ، میتوانند از این امضا برای ۲ مورد اشاره شده در بخش زیر استفاده کنند:
- سفته الکترونیکی
برای استفاده از خدمات سفته الکترونیکی که به تازگی در اپلیکیشن آیکاپ رونمایی شده، باید امضاء دیجیتال داشته باشید. سپس، مراحل دریافت سفته الکترونیک را پشت سر بگذرانید.
- امضای الکترونیکی قوه قضاییه
قوه قضاییه در ۲۵ آبان ماه سال ۱۴۰۰، از امضای الکترونیک در سامانه ثنا رونمایی کرد. با استفاده از این خدمات، هویت شما در دنیای مجازی تایید میشود. به همین دلیل، دیگر نیازی به حضور شما برای تایید هویت خودتان نیست.
فرم درخواست ابطال گواهی امضای الکترونیکی: روشهای تهیه
در حال حاضر، امکان ابطال گواهی امضا در اپلیکیشن آیکاپ وجود ندارد. اما از آنجا که گواهی به اپلیکیشن وابسته است، با حذف اپلیکیشن گواهی شما نیز حذف می شود. البته، گواهی شما بهطور طبیعی با پایان یافتن تاریخ اعتبارش، خودبهخود از درجه اعتبار ساقط میشود، بنابراین اگر ضرورتی نیست، میتوانید تا پایان مدت اعتبار صبر کنید.
اما در حالت کلی دو روش اصلی برای تهیه فرم درخواست ابطال گواهی امضای الکترونیکی وجود دارد:
- دانلود از وب سایت مرکز صدور گواهی:
- به وب سایت مرکز صدور گواهی که از آن گواهی خود را دریافت کرده اید مراجعه کنید.
- در بخش مربوط به خدمات الکترونیکی یا امضای الکترونیکی، فرم درخواست ابطال گواهی را پیدا کنید.
- فرم را دانلود کرده و به صورت چاپ شده یا الکترونیکی (مطابق با دستورالعمل های وب سایت) تکمیل کنید.
- مراجعه حضوری به مرکز صدور گواهی:
- به یکی از دفاتر یا نمایندگی های مجاز مرکز صدور گواهی که از آن گواهی خود را دریافت کرده اید مراجعه کنید.
- از مسئول مربوطه فرم درخواست ابطال گواهی را دریافت کنید.
- فرم را به طور کامل و دقیق تکمیل کنید.
مدت اعتبار گواهی امضا چقدر است؟
مدت اعتبار گواهی امضای الکترونیکی در ایران دو سال است. این بدان معنی است که پس از دو سال از تاریخ صدور، گواهی منقضی می شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
با این حال، برخی از گواهی های امضای دیجیتال با توجه به نیاز و شرایط متقاضی می توانند برای مدت زمان کوتاه تری مانند یک سال صادر شوند.