تصویر بانکداری دیجیتال چیست؟ چه تفاوتی با بانکداری آنلاین دارد؟

بانکداری دیجیتال چیست؟ چه تفاوتی با بانکداری آنلاین دارد؟

آخرین ویرایش:
انتشار:
۰ دیدگاه

به لطف فراگیر شدن بانکداری دیجیتال، بسیاری از مشتریان هرگز پا به داخل یک بانک آجری نگذاشته و در صف‌های طولانی نمانده‌اند.
بسیاری از بانک‌ها در سطح دنیا و برخی از بانک‌ها در کشور خودمان وجود دارند که به مشتریان این امکان را می‌دهند که در هر زمان و هر کجا که بخواهند، در عرض چند دقیقه در تلفن همراه خود حساب باز کنند.

اما نکته مهم این است که بانکداری دیجیتال به بانکداری آنلاین محدود نمی‌شود! در این راهنمای کوتاه، تغییر به سمت چشم‌انداز بانکداری دیجیتال را بررسی می‌کنیم و از تفاوت‌های آن با بانکداری الکترونیک، مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد.

بانکداری دیجیتال چیست؟

اولین اشکال بانکداری دیجیتال به ظهور دستگاه‌های خودپرداز و کارت‌هایی که در دهه ۱۹۶۰ راه اندازی شدند، باز می‌گردد. در دهه ۱۹۹۰ اینترنت به طور گسترده‌ای در دسترس قرار گرفت و بانکداری آنلاین به یک امر عادی تبدیل شد. در نهایت بهبود پهن باند و گسترش تجارت الکترونیک در اوایل دهه ۲۰۰۰ منجر به چیزی شد که شبیه دنیای بانکداری دیجیتال مدرن امروزی بود.

اگر بخواهیم در حال حاضر تعریفی از digital banking داشته باشیم، باید بگوییم بانکداری دیجیتال به ارائه خدمات و محصولات بانکی از طریق کانال‌های دیجیتال مانند وبسایت‌ها، برنامه‌های موبایل و پلتفرم‌های آنلاین اشاره دارد. این بهره‌برداری از فناوری و اینترنت برای انجام معاملات مالی مختلف و مدیریت فعالیت‌های بانکی بدون نیاز به تعامل حضوری با شعب بانکی انجام می‌شود.

بانکداری دیجیتال برای خودکارسازی عملیات‌های بانکی، ارائه یک سرویس یا قراردادهای جدید و فراتر از آن، کل سفر مشتری، به هوش مصنوعی متکی است.

اگر می‌خواهید درباره کاربردهای جذاب هوش مصنوعی در سیستم بانکی بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلبی که درباره هوش مصنوعی در بانکداری نوشته‌ایم را از دست ندهید.

اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که عموما بانکداری آنلاین و بانکداری دیجیتال به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما باید بدانید که مرز باریکی بین این دو مفهوم وجود دارد! در ادامه تفاوت این دو را بیشتر برسی می‌کنیم.

استفاده از بانکداری دیجیتال از طریق لپتاپ متصل به اینترنت

تفاوت بانکداری دیجیتال و بانکداری آنلاین

بانکداری دیجیتال و بانکداری آنلاین هر دو به استفاده از فناوری و اینترنت در ارائه خدمات بانکی اشاره می‌کنند، اما در بعضی جوانب تفاوت دارند.

تفاوت اصلی بین بانکداری دیجیتال و بانکداری آنلاین این است که بانکداری دیجیتال یک اصطلاح گسترده است. این نوع بانکداری به استفاده از تمامی تکنولوژی‌های دیجیتالی مانند برنامه‌های موبایل یا تکنولوژی‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی یا بلاکچین‌ها در امور بانکی اشاره دارد. این در صورتی است که بانکداری آنلاین بیشتر مختص استفاده از خدمات مبتنی بر وب بانک است.

برای مشتریان، بانکداری آنلاین به این معنی است که می توانند تراکنش‌های بانکی خود را با مراجعه کمتر به شعب بانک و در بستر اینترنت انجام دهند. اما بانکداری دیجیتال هر فعالیتی را که به صورت الکترونیکی در حوزه بانکداری انجام می‌شود، پوشش می‌دهد. این ممکن است محدود به وب سایت بانک نباشد. بنابراین، بانکداری آنلاین بخشی از بانکداری دیجیتال است.

بانکداری آنلاین

از سوی دیگر، بانکداری دیجیتال شامل روش‌های شخصی‌سازی می‌شود. این ویژگی‌ها در نهایت باعث افزایش رضایت مشتریان در خدمات بانکی می‌شود.

برای مثال، سیستم اعتبارسنجی بانک‌ها که هنگام درخواست وام باید از آن استفاده کنید، نمونه‌ای از پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال است. در این سیستم با توجه به سابقه فعالیت‌های مالی هر فرد، یک نمره اعتباری به او تعلق گرفته و با توجه به آن مبلغ وام تعیین می‌شود.

یک اصطلاح دیگر وجود دارد که اغلب با بانکداری آنلاین و دیجیتال اشتباه گرفته می‌شود: بانکداری تلفن همراه. این نوع بانکداری را می‌توان به عنوان خدماتی تعریف کرد که توسط یک بانک به مشتریانش ارائه می‌شود تا آن‌ها را قادر سازد برخی فعالیت‌های بانکی و تراکنش‌ها را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه، حتی به صورت آفلاین و بدون نیاز به مراجعه به شعبه بانک انجام دهند.

بنابراین، از بین این سه مفهوم، بانکداری دیجیتال مفهومی بسیار گسترده‌تر است و شامل بانکداری تلفن همراه و بانکداری آنلاین می‌شود.

مزایای بانکداری دیجیتال برای مشتریان

درک کردن این نکته که راه‌حل‌های مدرن بانکداری دیجیتال چگونه آن‌ها را قادر می‌کند تا خدمات بهتر و ارزان‌تری نسبت به رقبا سنتی ارائه دهند، مهم است. در ادامه به مهم‌ترین مزایای بانکداری دیجیتال اشاره می‌کنیم:

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

بانک‌های سنتی زمان و منابع زیادی را در امور مربوط به حسابداری سرمایه گذاری می‌کنند. نرم افزارهای بانکداری دیجیتال با حذف فرآیندهای پشتیبان اضافی، هزینه‌های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سیستم‌های بانکداری دیجیتال با خودکارسازی فرآیندهای مرتبط با تراکنش‌های مالی روزانه، بسیاری از فرآیندهای زمان‌بر را حذف می‌کنند و خطر بروز اشتباهاتی که ممکن است نیروی انسانی مرتکب شود را کاهش می‌دهد.

شخصی‌سازی بیشتر

بانکداری دیجیتال، ارائه استراتژی‌های شخصی‌سازی پیچیده‌ را با کمک گرفتن از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) امکان‌پذیر می‌سازد. بانک‌ها می‌توانند گزینه‌های مالی مرتبط را در زمان مناسب به مشتریان ارائه دهند. تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، پیشنهاد وام با توجه به سابقه مالی افراد و بسیاری از ابزارهای دیگر به جذب بیشتر مشتریان کمک می‌کند.

بهینه‌سازی استفاده از خدمات بانکی

پروتکل‌های KYC، مشتریان را قادر می‌سازد تا در عرض چند دقیقه از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است حساب باز کنند. سیستم‌های تأیید هویت و ارزیابی ریسک بانک‌ها را قادر می‌سازد تا به سرعت به مشتریان خدمات رسانی کنند. مزیت اصلی بانکداری شخصی این است که ۲۴/۷ در دسترس است. این بدان معناست که مشتریان می‌توانند هر تراکنشی را از هر نقطه‌ای انجام دهند و به طیف گسترده‌ای از خدمات دسترسی داشته باشند.

فروزان موسوی نژاد
دیدگاه شما