service icon

سوالات اپلیکیشن آی‌کاپ

پاسخ سوال‌های متعددی را که از ما پرسیدید، اینجا بخوانید:

چطور می‌توانم آی‌کاپ را دانلود کنم؟

از طریق لینک https://icup.ir/app می توانید اپلیکیشن آی‌کاپ را دانلود نمایید.

آیا برنامه آی کاپ نسخه غیر اندرویدی دارد؟

درحال حاضر امکان استفاده از آی‌کاپ بر روی گوشی های غیر اندروید وجود ندارد.
لطفا سیم‌کارت خود را داخل گوشی اندرویدی قرار دهید و از آن طریق برای دریافت سفته الکترونیک و استفاده از سایر امکانات برنامه اقدام نمایید.

نحوه ارتباط با پشتیبانی برنامه آی کاپ به چه صورت است؟

برای ارتباط با پشتیبانی آی‌کاپ، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
تماس با شماره پشتیبانی: ۰۲۱۷۸۳۱۶۵۰۰
پیام رسان بله به شماره: ۰۹۳۰۰۴۹۳۱۰۷
ارسال ایمیل به آدرس: support@icup.ir

آی‌کاپ محصول چه شرکتی است؟

آی‌کاپ از محصولات شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت با مجوز پرداختیاری از شرکت شاپرک می باشد.

خدمات آی‌کاپ چیست؟

برخی از خدمات اپلیکیشن آی‌کاپ شامل کارت به کارت، خرید شارژ، خرید بسته های اینترنت، درخواست پوز، احراز هویت سجام، برآورد تسهیلات، اعتبار سنجی مرآت، اعتبار سنجی سایر بانک ها، معرفی وام و … می باشد.

آی‌کاپ با کدام یک از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت قرارداد دارد؟

آسان پرداخت پرشین، تجارت الکترونیک پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان

آیا آی کاپ رسالت به صورت تحت وب قابل دسترسی است؟

در حال حاضر آی‌کاپ تحت وب نیست.

چگونه اپلیکیشن را بروزرسانی کنم؟

شما میتوانید برنامه آی کاپ را از کافه بازار، مایکت و یا گوگل پلی دریافت و یا به روز رسانی نمایید.

برای تغییر شماره در آی کاپ چه اقدامی باید انجام داد؟

جهت تغییر شماره همراه از حساب کاربری خود خارج شده و سپس با شماره جدید وارد شوید. اگر در آی کاپ گواهی امضا و احراز هویت دارید، با تغییر شماره همراه، باید مجدد احراز هویت شده و گواهی امضا دریافت کنید.

آیا میتوان کدهای پیامک شده را به صورت دستی وارد کرد؟

جهت رعایت مسائل امنیتی، کدهای پیامک شده باید به صورت خودکار در برنامه ثبت شوند. بنابراین سیمکارتی که با آن شماره وارد برنامه شده‌اید، حتما باید داخل گوشی مورد استفاده باشد.

برآورد وام در آی‌کاپ چه کاربردی دارد؟

با استفاده از این گزینه میتوانید حداکثر مبلغ وام قابل دریافت خود در بانک رسالت را مشاهده و بررسی نمایید.

service icon

سفته الکترونیکی

پاسخ سوال‌های متعددی را که از ما پرسیدید، اینجا بخوانید:

چگونه می‌توانم سفته الکترونیکی آی‌کاپ را دریافت کنم؟

سفته الکترونیک به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن آی‌کاپ قابل خریداری است. برای دریافت سفته الکترونیکی باید احراز هویت را انجام داده و امضای دیجیتال را دریافت کنید. اطلاعات مورد نیاز برای تهیه و خرید سفته، اطلاعات شخصی افراد می باشد که شامل کد ملی، شماره موبایل، شماره حساب، مبلغ، تاریخ سررسید و عنوان بانک عامل است. با ارائه این مشخصات و پرداخت هزینه، سفته‌ درخواست شده شما، صادر و در سامانه مرآت ثبت خواهد شد.

اگر با خطا در صدور پیشنویس سفته روبرو شدم، چه کار کنم؟

این اختلال ممکن است برای مدت کوتاهی رخ دهد. برای رفع آن، مجددا درخواست پیش نویس سفته را ثبت کنید.

اخطار “آدرس صادر کننده معتبر نیست” در صدور سفته الکترونیکی را چگونه برطرف کنم؟

جهت رفع این خطا باید آدرس خود را با کاراکترهای صحیح وارد کرده و با علامت “-” از هم جدا کنید.

نحوه ضمانت سفته الکترونیکی چگونه است؟

ضامن شما می‌تواند از طریق حساب کاربری خود و از بخش سفته الکترونیک/ ضمانت سفته و با وارد کردن شناسه یکتای سفته شما، آن را ضمانت کند. برای سفته‌های مربوط به وام بانک رسالت، ضامن باید در ادامه، خودش نیز یک سفته صادر کند.

خطای سرویس بانک در حین پرداخت هزینه سفته الکترونیکی را چگونه رفع کنم؟

این مشکل برای مدت کوتاهی ایجاد شده بود. هم‌اکنون، خطای سرویس بانک رفع شده و با اطمینان خاطر می‌توانید درخواست خودتان را ثبت کنید.

اگر سفته الکترونیکی بگیریم و اپلیکیشن را حذف کنیم، سفته همچنان معتبر است؟

بله سفته همچنان معتبر است اما امضای دیجیتال شما از بین می‌رود و در صورت نیاز، باید مجددا امضای دیجیتال ثبت کنید.

آیا می‌توانم از خدمات سفته الکترونیکی در نسخه ios استفاده کنم؟

در حال حاضر، نسخه ios برای اپلیکیشن آی‌کاپ ارائه نشده و برای دریافت سفته الکترونیکی باید از موبایل اندرویدی استفاده کنید.

آیا در هر ساعت از شبانه روز می‌توانم خرید سفته الکترونیکی در آی‌کاپ را انجام بدهم؟

بله، خدمت صدور سفته به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در دسترس است.

آیا ضامن وام من هم باید امضای دیجیتال داشته باشد؟

بله. فرد ضامن هم باید به طور مستقل وارد اپلیکیشن آی‌کاپ شود، احراز هویت را انجام بدهد و امضای دیجیتال را دریافت کند تا امکان ضمانت سفته برای او فراهم شود.

آیا من به‌عنوان شخص حقوقی می‌توانم خرید سفته در آی‌کاپ را انجام بدهم؟

هم اکنون، خرید سفته الکترونیکی در آی‌کاپ فقط برای اشخاص حقیقی امکانپذیر است. اگر جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید خرید سفته الکترونیکی را انجام بدهید.

آیا می‌توانم متنی به پشت سفته الکترونیکی اضافه کنم؟

امکان نوشتن متن در پشت سفته الکترونیکی در آی‌کاپ وجود ندارد.

برای رفع خطاهای سفته الکترونیکی در موبایل‌های اندرویدی چه کاری انجام بدهم؟

در نسخه‌ جدید آی‌کاپ سعی شده تا خطاهای اعلام شده برطرف شود. با این حال، شما برای رفع خطاها و پیگیری وضعیت سفته الکترونیکی می‌توانید با شماره پشتیبانی ۰۲۱۷۴۳۱۸۵۰۰ تماس بگیرید.

آیا سفته الکترونیکی به طور خودکار در پرونده مرآت من قرار می‌گیرد؟

بله. پس از صدور سفته الکترونیکی، این سفته در پرونده مرآت شما ثبت می‌شود.

آیا سفته الکترونیکی یکبار مصرف است؟

هر سفته‌ی الکترونیکی برای یک درخواست وام قابل استفاده است و پس از آن، سفته تسویه می‌شود. پس برای هر وام جدید باید سفته الکترونیکی جدید هم بگیرید.

آیا امکان تغییر مبلغ سفته الکترونیکی در آی‌کاپ وجود دارد؟

خیر، امکان ویرایش سفته ی صادرشده وجود ندارد.

شناسه خزانه داری کل کشور در کدام قسمت قرار دارد؟ 

شناسه خزانه‌داری همان عدد ۱۶ رقمی درج شده در بالای سفته الکترونیک است. جهت دریافت شناسه خزانه داری سفته های خود، به قسمت “سفته های من” مراجعه بفرمایید.

چگونه میتوان سفته الکترونیک را ابطال کرد؟

برای ابطال و آزادسازی سفته خود به بانک مراجعه نمائید.

برای خرید سفته الکترونیک حتما باید از طریق اپلیکیشن اقدام کرد؟

بله، جهت صدور سفته الکترونیک لطفا به اپلیکیشن آی کاپ مراجعه نمایید.

وضعیت در انتظار دريافت بهبود دهنده اعتباری (چک و سفته) به چه معنی است؟

جهت بررسی وضعیت پرونده، مشخصات وام گیرنده و ضامن را به پشتیبانی آی‌کاپ ۰۲۱۷۴۳۱۸۵۰۰ اعلام نمائید.

چگونه می‌توان از سفته های صادرشده خود اطلاع پیدا کرد؟

شما می‌توانید در آی‌کاپ، قسمت سفته‌های من، سفته‌های صادرشده خود را مشاهده کنید.

برای چه بانک‌هایی از آی‌کاپ می‌توان سفته صادر کرد؟

در حال حاضر شما می‌توانید برای بانک های رسالت، سپه، مهرایران، توسعه تعاون و پست بانک ایران از طریق برنامه آی‌کاپ سفته الکترونیک صادر نمایید.

برای دریافت سفته الکترونیک باید حتما در بانک انتخاب شده حساب داشت؟ 

بله جهت صدور سفته الکترونیک، وام گیرنده و ضامن باید در بانک مربوطه حساب فعال داشته باشند.

آیا امکان صدور سفته در وجه اشخاص حقیقی در آی کاپ وجود دارد؟

خیر، در حال حاضر سفته های الکترونیک که در آی کاپ صادر می‌شوند، در وجه بانک‌ها و موسساتی که در برنامه مشخص شده‌اند، قابل استفاده هستند.

مبلغ سفته چقدر باید باشد؟

جهت اطلاع از مبلغ سفته مورد نیاز برای دریافت تسهیلات خود، از بانک مربوطه پیگیری بفرمایید.

service icon

امضای دیجیتال

پاسخ سوال‌های متعددی را که از ما پرسیدید، اینجا بخوانید:

مراحل دریافت گواهی امضای دیجیتال به چه صورت است؟

جهت دریافت گواهی امضای دیجیتال، در اپلیکیشن آی‌کاپ و بخش امضای دیجیتال و صدور امضا، در اولین مرحله سریال پشت کارت ملی جدید را وارد کنید. سپس گام های احراز هویت (شامل: ارسال تصویر روی کارت ملی، ارسال نمونه امضا، ترسیم یا گرفتن تصویر امضا، ارسال تصویر سلفی، ارسال ویدیو، خواندن جمله یا حرکت دست) را طی کنید. در صورتی که در این مراحل هویت شما مورد تایید قرار گیرد، وارد درگاه پرداخت شده و پس از آن با وارد کردن رمز، پین یا ترسیم الگوی گوشی همراهتان؛ مراحل احراز هویت به پایان رسیده و گواهی امضای دیجیتال صادر می شود.  

نحوه ابطال گواهی امضای دیجیتال به چه صورت است؟

برای ابطال گواهی امضا، به قسمت گواهی های من مراجعه کنید. در آنجا میتوانید گواهی امضای فعال خود را مشاهده کرده و درصورت نیاز نسبت به ابطال آن اقدام نمایید.

پیغام شما دارای گواهی فعال هستید یعنی چه؟

این پیغام به این معنی است که از قبل امضای دیجیتال دریافت کرده‌اید و این امضا معتبر است.

آیا خارج شدن از حساب کاربری موجب حذف گواهی امضا می شود؟

خیر، تنها درصورتی که برنامه را حذف کنید، رمز گوشی خود را تغییر دهید و یا حافظه گوشی را پاک کنید،  احراز هویت و گواهی امضا شما حذف خواهد شد.

احراز هویت غیر حضوری چیست و چه کاربردی دارد؟ 

احراز هویت غیرحضوری به فرایند تأیید هویت افراد از طریق فناوری‌های پیشرفته مانند بیومتریک و تشخیص چهره اشاره دارد. این سامانه‌ها به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی فرد، هویت او را تأیید می‌کنند. استفاده از این روش‌ها امنیت و کارایی بالایی را فراهم می‌کند و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا فرایندهای احراز هویت را به‌صورت کارآمد و سریع انجام دهند.

با چه مدارکی میتوان احراز هویت غیرحضوری را انجام داد؟ 

جهت انجام احراز هویت در آی کاپ، می‌توانید از مدارک زیر استفاده کنید:
کارت ملی جدید
کارت ملی قدیم
شناسنامه جدید
گواهینامه
این مدارک باید در دسترس باشند تا تصویر آن‌ها با تلفن همراه ثبت شود.

شرایط مورد قبول برای عکس مدرک هویتی به چه صورت است؟

مدرک هویتی شما نباید مخدوش باشد. زاویه عکس مناسب باشد به طوری که که نور را منعکس نکند و اطلاعات و عکس مدرک ناواضح نباشد. از تصویر مدرک در گوشی یا سیستم دیگری عکس نگیرید، بلکه مدرک فیزیکی باید در دسترس بوده و به گونه ای از آن عکس بگیرید که به صورت کامل در تصویر قرار گرفته باشد.

دلیل ارسال عکس سلفی در مراحل احراز هویت چیست؟

یکی از گام های الزامی برای احراز هویت، ارسال عکس سلفی است. این عکس با عکس ثبت احوال فرد تطابق داده میشود و در صورت تایید امکان ادامه فرآیند احراز وجود خواهد داشت. 

بهترین حالت برای ثبت عکس سلفی به چه صورت است؟

عکس سلفی در فرآیند احراز هویت باید شرایط زیر را داشته باشد:
محیط اطراف باید نور کافی داشته به‌طوری‌که چهره فرد کاملاً مشخص شود.
فرد باید به گونه ای در تصویر قرار بگیرد که پشت به نور نباشد.
 عکس سلفی ارسالی با عکسی که در ثبت احوال ثبت شده است، مطابقت داده میشود. بنابراین بهتر است دوربین دقیقا جلوی صورت قرار گرفته و جهت نگاه به سمت روبرو باشد.

چطور مرحله تهیه ویدیو سلفی را انجام بدهیم؟

برای انجام مرحله تهیه ویدئوی سلفی در احراز هویت، دو روش وجود دارد:
• خواندن جمله: در این حالت، حین ضبط ویدئو، فرد باید جمله ای که روی صفحه، نمایش داده می‌شود را خوانده و ارسال کند.
• حرکت دست: در این روش دست باید در کنار صورت قرار گرفته و به ترتیبی که روی صفحه، نمایش داده می‌شود، حرکات دست تکرار شوند. 

آیا در هر مکانی می توان احراز هویت را انجام داد؟

بله، می‌توان احراز هویت را در هر مکانی انجام داد. با استفاده از سامانه احراز هویت غیرحضوری، افراد در هر زمان و هر مکانی می‌توانند مراحل احراز هویت خود را انجام داده و نتایج آن را دریافت کنند.

درصورت عدم تایید احراز هویت غیرحضوری، چه کاری باید انجام شود؟ 

اگر احراز هویت به دلیل عدم رعایت شرایط لازم برای ارسال عکس و فیلم رد شد، میتوان پس از بهبود شرایط، برای احراز هویت مجددا اقدام کرد. اما ممکن است افرادی به دلیل تغییرات چهره و جراحی های زیبایی موفق به احراز هویت غیرحضوری نشوند. درصورتی که جراحی زیبایی منجر به تغییر چهره شود، باید مدارک هویتیِ جدید به ثبت احوال تحویل داده شود. 

service icon

کارت به کارت

پاسخ سوال‌های متعددی را که از ما پرسیدید، اینجا بخوانید:

از مبدا کدام بانک‌ها می‌توانم از خدمات کارت به کارت آی‌کاپ استفاده کنم؟

در حال حاضر میتوانید از مبدا بانک های ایران زمین / تجارت / توسعه تعاون / دی / سپه / سینا / قرض الحسنه رسالت / قرض الحسنه مهر ایران / ملت / ملی، در آی کاپ، کارت به کارت انجام دهید.

آیا از طریق اسکن کارت در آی‌کاپ می‌توانم انتقال وجه اینترنتی را انجام بدهم؟

بله شما می‌توانید عکس کارت بانکی خود را اسکن کنید. سپس، کارت به کارت با آی‌کاپ را انجام بدهید.

سقف انتقال وجه اینترنتی بانک قرض الحسنه رسالت رسالت در آی‌کاپ چقدر است؟

سقف کارت به کارت بانک قرض الحسنه رسالت در آی‌کاپ، ۵ میلیون تومان است.

چگونه می‌توانم تاریخچه تراکنش‌های خودم را بررسی کنم؟

با انتخاب گزینه “تراکنش ها” می‌توانید سابقه تراکنش‌های کارت به کارت خود را در تاریخ‌های متفاوت مشاهده کنید.

از کدام کارت بانکی می‌توانم برای انتقال وجه در آی‌کاپ استفاده کنم؟

شما مجاز هستید از کارت‌های بانکی برای انتقال وجه در آی‌کاپ استفاده کنید که کد ملی دارنده آن با کد ملی شما یکسان باشد. در غیر اینصورت، نمی‌توانید از خدمات کارت به کارت این اپلیکیشن استفاده کنید.

کارت به کارت به چه بانک هایی فعال است؟

کارت به کارت از بانک های مبدا آی‌کاپ، به همه بانک های عضو شتاب فعال است.

اگر پس از انجام کارت به کارت، پول به حساب مقصد واریز نشد، چطور میتوان پیگیری کرد؟

اگر وجه انتقال داده شده به حساب مقصد واریز نشد، باید علت را از بانک پیگیری نمایید.

service icon

برآورد تسهیلات

پاسخ سوال‌های متعددی را که از ما پرسیدید، اینجا بخوانید:

چه کسانی می‌توانند از خدمات برآورد تسهیلات در آی‌کاپ استفاده کنند؟

اگر شما دارای حساب بانکی در بانک قرض الحسنه رسالت هستید، می‌توانید از خدمات برآورد تسهیلات استفاده کنید.

برای استفاده از خدمات برآورد تسهیلات آی‌کاپ باید به بانک مراجعه کنم؟

جهت دریافت تمامی خدماتی که در اپلیکیشن آی‌کاپ ارائه می‌شوند، نیاز به مراجعه حضوری شما نیست. به همین دلیل، بدون مراجعه حضوری می‌توانید از خدمات غیر حضوری برآورد تسهیلات این اپلیکیشن استفاده کنید.

آیا می‌توانم از خدمات برآورد تسهیلات برای چندین حساب بانکی رسالت استفاده کنم؟

شما با دارا بودن چندین شماره حساب بانک قرض الحسنه رسالت می‌توانید از خدمات برآورد تسهیلات به تفکیک حساب‌های بانکی خود استفاده کنید.

برای استفاده از خدمات برآورد تسهیلات باید هزینه پرداخت کنم؟

خدمات برآورد تسهیلات برای شما رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه نیست.

چه اطلاعاتی برای ورود به منوی خدمات برآورد تسهیلات نیاز دارم؟

کد ملی، شماره تلفن و اطلاعاب حساب بانکی جزو اطلاعات لازم برای ورود به منوی خدمات برآورد تسهیلات هستند که باید در دسترس شما باشد.

service icon

اعتبارسنجی مرآت

پاسخ سوال‌های متعددی را که از ما پرسیدید، اینجا بخوانید:

چطور در مرآت ثبت نام کنم؟

برای ثبت نام در سامانه ارزیابی اعتباری مرآت، به سایت www.imerat.ir مراجعه نموده و پس از مطالعه راهنمای ثبت نام و تکمیل اطلاعات اقدام به ثبت درخواست ارزیابی اعتباری نمایید.

برای ثبت نام در سامانه مرآت داشتن چه مواردی الزامی است؟

در مرحله اول و برای ثبت‌نام در سامانه، داشتن کد ملی و شماره خط ثبت شده به نام کدملی فرد، الزامی است. سامانه مرآت از ثبت نام افرادی که شماره خط مغایر با کدملی ثبت شده دارند، جلوگیری می‌کند. پس از ثبت نام با تکمیل اطلاعات مربوط به مشخصات فردی امکان ثبت درخواست ارزیابی اعتباری  ایجاد می شود.

برای ثبت اطلاعات در سامانه، باید چه مدارکی ارائه نمود؟

برای ثبت اطلاعات در سامانه، متقاضیان باید مدارک شغلی خود را به صورت عکس و یا فایل PDF در سامانه بارگذاری نمایند. متقاضیان می‌توانند با توجه به نوع شغل خود فیش حقوقی، حکم کارگزینی، گواهی اشتغال، جواز کسب و اسکن میانگین موجودی ۲ ساله حساب خود در سایر بانک‌های کشور را به عنوان مدارک شغلی بارگذاری نمایند.

گواهی اعتبارسنجی مرآت من تا چه زمانی اعتبار دارد؟

پس از دریافت گواهی اعتبارسنجی مرآت تا یکسال بعد می‌توانید از گواهی آن برای دریافت تسهیلات استفاده کنید.

شرایط مورد نیاز برای پرونده ارزیابی اعتباری مرآت چیست؟

لطفا جهت کسب اطلاعات در این زمینه با پشتیبانی سامانه مرآت با شماره ۰۲۱۷۲۴۲۳۹۰۰ تماس حاصل نمایید.

چگونه میتوان موارد مربوط به پرونده ارزیابی اعتباری مرآت را پیگیری کرد؟ 

از طریق شماره تماس ۰۲۱۷۲۴۲۳۹۰۰ میتوانید با پشتیبانی سامانه مرآت تماس حاصل نمایید.

از سامانه مرآت برای وام‌دهی کدام بانک‌ها استفاده می‌شود؟

در حال حاضر از سامانه ارزیابی اعتباری مرآت تنها برای وام‌دهی بانک قرض‌الحسنه رسالت استفاده می‌شود.

مدت زمان اعلام نتیجه ارزیابی اعتباری چند روز است؟

کلیه مراحل فرآیند ارزیابی اعتباری یک هفته کاری به طول می‌انجامد و در هر مرحله در صورت تأیید، برای متقاضی پیامک ارسال می‌شود.

وضعیت در انتظار بررسی مشخصات فردی به چه معنی است؟

در انتظار بررسی مشخصات فردی به این معنی است که پرونده شما توسط کارشناسان مرات در حال بررسی و ارزیابی اعتباری می باشد.

منظور از ظرفیت بدهی چیست؟

ظرفیت بدهی بیانگر حداکثر مبلغی است که یک فرد می‌تواند از بانک رسالت وام دریافت نماید.

منظور از سقف تعهد چیست؟

سقف تعهد نشان‌دهنده مبلغی است که یک فرد می‌تواند برای تعداد n نفر دیگر متعهد باشد.

منظور از میزان توان بازپرداخت چیست؟

میزان توان بازپرداخت شاخصی است که نشان می‌دهد هر فرد با توجه به خالص درآمد خود، در هر ماه تا چه میزان قادر است به عنوان بازپرداخت وام به بانک بپردازد.

منظور از سطح اعتباری چیست؟

در سامانه ارزیابی اعتباری مرآت، با توجه به رفتار اعتباری افراد در بازپرداخت اقساط وام‌ها و سایر وام دریافتی و اطلاعات شغلی و درآمدی، ۴ نوع سطح اعتباری متفاوت درنظر گرفته شده است که عبارتند از ممتاز، کاملاًمتناسب، متناسب و نامتناسب.

 منظور از سطح اعتباری ممتاز چیست؟

اگر فردی در گذشته و زمان حال تمام اقساط مربوط به بدهی‌های خود را به موقع و بدون تأخیر بازپرداخت کرده باشد، خوش حساب بوده و همچنین دارای پایداری شغلی و درآمدی بالایی باشد جزء افراد با سطح اعتباری بالا محسوب شده و ریسک بانک برای ارائه وام به این اشخاص در حداقل میزان ممکن خواهد بود. از این رو سامانه مرآت این افراد را در سطح اعتباری ممتاز قرار می‌دهد که برای دریافت وام نیازی به ارائه بهبوددهنده اعتباری نخواهند داشت.

منظور از سطح اعتباری کاملاً متناسب چیست؟

افرادی که در ارزیابی اعتباری مرآت در سطح اعتباری کاملاً متناسب قرار می‌گیرند، جزء افراد خوش‌حساب بوده و برای دریافت وام نیازی به متعهد/ضامن ندارند و تنها کافی است که خودشان یک فقره سفته ارائه نمایند.

منظور از سطح اعتباری متناسب چیست؟

افرادی که در ارزیابی اعتباری مرآت در سطح اعتباری متناسب قرار می‌گیرند، دارای عملکرد متوسطی در بازپرداخت وام خود هستند. این افراد برای دریافت وام نیاز به متعهد/ضامن داشته و باید دو فقره سفته (متقاضی و متعهد/ضامن) ارائه نمایند.

 منظور از سطح اعتباری نامتناسب چیست؟

سطح اعتباری نامتناسب به معنی سوابق اعتباری ضعیف می‌باشد. افرادی که دارای چک برگشتی بوده یا وام معوق و غیرجاری در سیستم مالی و اعتباری کشور دارند و یا اقساط وام خود را به موقع بازپرداخت نکرده‌اند، در این گروه قرار می‌گیرند.

برای دریافت وام از طریق سامانه مرآت ارائه متعهد ضروری است؟

بله، در صورتی که فرد از نظر رفتار اعتباری در طبقه متناسب قرار داشته باشد، ارائه یک نفر متعهد برای دریافت وام ضروری است.

 شرایط متعهد (ضامن) چیست؟

تمام افرادی که در مشاغل دولتی، خصوصی، خصولتی شاغل بوده و یا حتی دارای کار آزاد هستند در صورت ارزیابی اعتباری و با ارائه مدارک کافی و تایید مستندات می توانند متعهد/ضامن وام دیگران باشند. برای دریافت وام بانک رسالت معرفی یک متعهد/ضامن معتبر کافی است.

منظور از بهبوددهنده اعتباری چیست؟

منظور از بهبوددهنده اعتباری در سامانه ارزیابی اعتباری مرآت، سفته می باشد که برای دریافت وام و به عنوان ضمانت باید در سامانه ثبت شود. نوع بهبوددهنده اعتباری و اینکه یک متقاضی نیاز به ضمانت دارد یا نه براساس سطح اعتباری وی، مشخص و اعلام می شود. در حال حاضر امکان صدور سفته الکترونیک در اپلیکیشن آی‌کاپ وجود دارد.

چه مواردی در نتیجه ارزیابی اعتباری اثر ندارد؟

وضعیت تأهل، نوع سازمان محل کار، دین، تعهدات حمایتی خانواده، سابقه بیماری و …

سامانه ارزیابی اعتباری مرآت چیست و چه خدمتی ارائه می‌دهد؟

سامانه ارزیابی اعتباری مرآت، متقاضیان حقیقی دریافت اعتبار و وام را براساس استانداردهای جهانی و به صورت غیرحضوری ارزیابی نموده و توان بازپرداخت ماهانه اقساط و ظرفیت بدهی آنها را محاسبه و اعلام می‌نماید. یکی از بزرگ‌ترین مشتریان سامانه ارزیابی اعتباری مرآت، بانک قرض‌الحسنه رسالت است.

تفاوت بین ارزیابی اعتباری و رتبه‌بندی اعتباری چیست؟

ارزیابی اعتباری بیشتر برای بررسی سابقه اعتباری اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از گزارش رتبه‌بندی اعتباری نیز برای بررسی سابقه اعتباری اشخاص حقوقی مانند انواع شرکت‌ها و کشورها استفاده می‌شود.

آیا برای ارزیابی اعتباری افراد و یا رتبه‌بندی اعتباری اشخاص حقوقی، فقط از اطلاعات بانک‌ها استفاده می‌شود؟

خیر، بخشی از اطلاعات هویتی و درآمدی از طریق اظهارات متقاضی و تکمیل اطلاعات پرونده دریافت می‌شود و در بخش دیگر، اطلاعاتی مانند سابقه چک برگشتی و یا بررسی رفتار اعتباری (سابقه بازپرداخت تعهدات بانکی) از بانک دریافت می‌گردد. همچنین پیش‌بینی می‌شود از اطلاعات دستگاه قوه قضائیه نیز در آینده استفاده شود.

برای ارزیابی اعتباری چه اطلاعاتی از بانک گرفته می‌شود؟

اطلاعاتی که از بانک اخذ می‌شود شامل اطلاعات حساب‌های بانکی (جاری، پس‌انداز، قرض‌الحسنه)، اطلاعات وام (میزان وام دریافتی و وضعیت بازپرداخت اقساط) و اطلاعات مربوط به چک برگشتی می‌باشد.

آیا فقط افراد شاغل در سازمان‌های دولتی می‌توانند در سامانه مرآت ثبت نام کنند؟

خیر، تمام افرادی که در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند می‌توانند از طریق سامانه مرآت نسبت به ارزیابی اعتباری اقدام نمایند. همچنین در مرآت امکان ارزیابی اعتباری صاحبین مشاغل و کسب و کارهای آزاد نیز وجود دارد.

آیا با شماره موبایل اشخاص دیگر می‌توان در سامانه ثبت نام نمود؟

خیر، سامانه مرآت از ثبت نام افرادی که شماره خط مغایر با کدملی ثبت شده دارند، جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

مدارک ضروری برای صاحبین مشاغل آزاد چیست؟

برای صاحبین مشاغل آزاد، ارائه جواز کسب، گواهی اشتغال معتبر و اسکن میانگین موجودی ۲ ساله حساب ضروری است.

ارائه سوابق بیمه از سوی متقاضی الزامی است؟

خیر، سوابق بیمه مستقیماً از سوی سامانه مرآت استعلام می‌شود و نیازی به بارگذاری مدارک بیمه‌ای از جانب متقاضی نیست.

محدودیت سنی برای ثبت نام در سامانه مرآت وجود دارد؟

بله، فقط متقاضیانی که در بازه سنی ۱۸ الی ۸۰ سال قرار دارند، مجاز به ثبت‌نام در سامانه مرآت هستند.

 در چه صورت نتیجه ارزیابی اعتباری مورد قبول واقع نمی‌شود؟

در صورتی که متقاضی دارای چک برگشتی و یا بازپرداخت‌های معوق بانکی باشد، نتیجه ارزیابی اعتباری وی به عنوان “رد شده” خواهد بود.

نتیجه ارزیابی اعتباری شامل چه چیزهایی است؟

هر گزارش ارزیابی اعتباری در سامانه مرآت شامل ظرفیت بدهی، سقف تعهد و میزان توان بازپرداخت است که این اعداد با استفاده از مدل‌های ارزیابی اعتباری و تحلیل داده‌های وارد شده در سامانه به دست می‌آید.

آیا متعهد باید کارمند بخش دولتی و دارای گواهی کسر از حقوق باشد؟

خیر، ضرورتی ندارد که متعهد کارمند بخش دولتی و دارای گواهی کسر از حقوق باشد. تمام افرادی که در بخش خصوصی مشغول به فعالیت هستند و یا کسب و کار آزاد دارند نیز در صورت ارائه مدارک مکفی می‌توانند به عنوان متعهد برای سایرین باشند.

برای تکمیل ثبت نام و یا اصلاح پرونده اعتبارسنجی چه اقدامی باید انجام شود؟

برای بررسی و ویرایش پرونده اعتبارسنجی میتوانید به سایت مرآت یا بخش مرآت در برنامه آی کاپ مراجعه نمایید.

وضعیت رفتار اعتباری نامناسب در پرونده ارزیابی اعتباری مرآت چه زمانی برطرف می شود؟ 

جهت کسب اطلاعات در این زمینه میتوانید با پشتیبانی سامانه مرآت با شماره ۰۲۱۷۲۴۲۳۹۰۰ تماس حاصل نمایید.

service icon

معرفی وام

پاسخ سوال‌های متعددی را که از ما پرسیدید، اینجا بخوانید:

چگونه می‌توانم وام فوری بانک رسالت را دریافت کنم؟

با استفاده از خدمات معرفی وام بانک قرض الحسنه رسالت در اپلیکیشن آی‌کاپ می‌توانید از تسهیلات وام فوری بهره‌مند شوید.

آیا امتیاز وامی را که از حساب دیگری دریافت کردم؛ می‌توانم به حساب دیگری انتقال بدم؟

اگر شما امتیاز وام بانک رسالت را از فرد دیگری دریافت کردید، بلافاصله نمی‌توانید آن امتیاز را به شخص سوم منتقل کنید.

چگونه می‌توانم از خدمات معرفی وام آی‌کاپ استفاده کنم؟

بعد از ورود به اپلیکیشن آی‌کاپ و با انتخاب منوی معرفی وام، کد ملی و شماره همراه خود را بنویسید. پس از انتخاب شماره حساب مورد نظر، تمامی امتیاز یا بخشی از آن را انتخاب کنید و اطلاعات وام گیرنده را وارد نمایید.

از کجا بفهمم که امتیاز وام بانک رسالت من به چه کسی منتقل شده است؟

پس از هر بار استفاده از خدمات معرفی وام، یک کد رهگیری دریافت می‌کنید. با همان کد رهگیری که دریافت کردید، به یکی از شعبه‌های بانکی مراجعه کنید تا مشخص شود که چه فردی توانسته به چه میزان وام بگیرم.

چه مدت طول می‌کشد تا امتیاز من به حساب فرد دیگر منتقل شود؟

به طور معمول، ۱ الی ۲ روز بعد از ثبت درخواست معرفی وام، امتیاز وام شما به حساب فرد مورد نظر منتقل می‌شود.

service icon

پایانه فروش

پاسخ سوال‌های متعددی را که از ما پرسیدید، اینجا بخوانید:

کدام نوع از دستگاه کارتخوان را می‌توان در منوی پایانه فروش آی‌کاپ دریافت کنم؟

شما با ثبت درخواست خود می‌توانید پایانه فروش ثابت و شبکه بانک قرض الحسنه رسالت را دریافت کنید.

پس از دریافت دستگاه پوز در آی‌کاپ، من مالک آن هستم؟

شما پس از دریافت پایانه فروش در آی‌کاپ، امانت‌دار بانک قرض الحسنه رسالت هستید. پس، شما مالک این دستگاه نیستید.

چه شرایطی را باید برای دریافت پایانه فروش آی‌کاپ داشته باشم؟

به همراه داشتن کد رهگیری مالیاتی و جواز کسب جزو اصلی‌ترین شرایط درخواست دریافت پایانه فروش آی‌کاپ هستند.

آیا راهی هست که بدون ارائه جواز کسب بتوانم پایانه فروش آی‌کاپ را دریافت کنم؟

اگر جزو این دسته از افراد متقاضی هستید که بدون داشتن جواز کسب می‌خواهید پایانه فروش بانک قرض الحسنه رسالت را دریافت نمایید، باید فرمی به نام فرم استشهادنامه جایگزین جواز کسب را پر کنید و ارائه بدهید.

منظور از حساب متصل به دستگاه کارتخوان چیست؟

منظور حسابی است که تمامی مبالغ دریافت شده توسط دستگاه کارتخوان به آن واریز می شود.

برای ثبت درخواست پذیرندگی، چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت درخواست پذیرندگی اطلاعات فردی شامل نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، نام پدر و تاریخ تولد؛ اطلاعات شغلی شامل آدرس محل فعالیت، تعیین نام، آدرس فروشگاه، نوع صنف و زیرمجموعه آن؛ اطلاعات مالی شامل شماره حساب، شماره شبا، شماره کارت، کد رهگیری مالیاتی، اطلاعات حساب بانک قرض الحسنه رسالت و برآورد میانگین تراکنش مورد نیاز است. همچنین تصاویر شناسنامه، کارت ملی، جواز کسب فعالیت برای افراد حقیقی (در صورت نداشتن جواز کسب می‌توانید از فرم استشهادنامه استفاده نمایید.)، اجاره نامه و سند مالکیت لازم است.

چگونه می‌توان درخواست پذیرندگی را پیگیری کرد؟ 

جهت پیگیری درخواست پذیرندگی با شماره پشتیبانی ۰۲۱۷۴۳۱۸۵۵۰ تماس بگیرید.

service icon

احراز هویت سجام

پاسخ سوال‌های متعددی را که از ما پرسیدید، اینجا بخوانید:

احراز هویت سجام در منزل را چگونه می‌توانم انجام بدهم؟

برای انجام احراز هویت سجام در منزل می‌توانید از خدمات اپلیکیشن آی‌کاپ استفاده کنید.

برای احراز هویت سجام غیر حضوری در آی‎کاپ به چه مدارکی نیاز دارم؟

کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام و سریال پشت کارت ملی هوشمند یا کد درج‌ شده روی رسید دریافت آن جزو ضروری‌ترین اطلاعاتی هستند که برای احراز هویت سجام الکترونیکی نیاز دارید.

چه کسانی می‌توانند از خدمات احراز هویت سجام آی‌کاپ استفاده کنند؟

افراد حقیقی ایرانی که سن بیشتر از ۱۸ سال دارند، می‌توانند احراز هویت سجام را در اپلیکیشن آی‌کاپ انجام بدهند.

احراز هویت افراد زیر ۱۸ سال، چگونه انجام می‌شود؟

افراد ایرانی حقیقی که سن کمتر از۱۸ سال دارند، می‌توانند احراز هویت سجام خود را در یکی از دفاتر پیشخوان انجام بدهند.

آیا بدون کارت ملی هوشمند هم می‌توانم از خدمات احراز هویت سجام آی‌‌کاپ استفاده کنم؟

شما فقط با داشتن کارت ملی هوشمند، مجاز هستید تا از خدمات احراز هویت سجام در آی‌کاپ استفاده کنید.

دلیل انجام احراز هویت سجام چیست و چه کاربردی دارد؟

کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی فعال در بازار سرمایه باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت آن را انجام دهند. به عبارت دیگر، هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون ثبت و تایید اطلاعات در سجام، خدماتی از قبیل خرید و فروش سهام را دریافت کند.

چگونه میتوان وضعیت احراز هویت سجام را پیگیری کرد؟

درصورت نیاز می توانید وضعیت احراز هویت خود را از شماره ۰۲۱۷۲۴۲۳۳۰۰ پیگیری نمایید.

پیش از شروع احراز هویت سجام، چه اقداماتی باید انجام شود؟

لازم است در سامانه سجام به آدرس
https://isignal.ir/sejam/ ثبت نام کرده و کد رهگیری را دریافت کنید.

در صورتی که کد رهگیری احراز هویت سجام را فراموش کرده باشیم، باید چه کاری انجام دهیم؟

درصورتی که کد رهگیری احراز هویت سجام خود را فراموش کرده اید، میتوانید از طریق لینک بازیابی، https://profilesejam.csdiran.ir/RecoveryTraceCode، کد رهگیری خود را دریافت کنید. 

از چه سنی می توان احراز هویت الکترونیکی سجام را انجام داد؟

احراز هویت الکترونیک سجام صرفاً برای اشخاص ایرانی و بالای ۱۸ سال بوده و احراز هویت الکترونیک برای ولی، قیم، وکیل و … امکان پذیر نمی باشد.

در چه صورتی باید به یکی از مراکز احراز هویت به صورت حضوری مراجعه نماییم؟

چنانچه احراز هویت الکترونیک به دلیل “عدم مطابقت تصویر اخذشده با تصویر موجود در سازمان ثبت احوال کشور” مردود شود، احراز هویت الکترونیک امکان پذیر نبوده و باید به یکی از مراکز احراز هویت به صورت حضوری مراجعه نمایید.