تصویر رفع مشکلات کارت به کارت

رفع مشکلات کارت به کارت

فهرست عناوین

مشکل کارت به کارت متعدد می‌باشد و نیاز است تا به بررسی خطاهای رایج بانکی بپردازید. همانطور که می‌دانید عدم انتقال وجه، پرتکرارترین خطا هنگام کارت به کارت است. اما چرا کارت به کارت با گوشی انجام نمی شود؟ “چرا نمیتونم کارت به کارت کنم” و علت عدم انتقال وجه کارت به کارت چیست؟ در این مقاله با هم سراغ خطاهای مختلف این تراکنش ناموفق رفته و راه حل هر یک را با هم بررسی می کنیم.

بررسی خطاهای کارت به کارت


چرا کارت به کارت نمی‌شود؟ مشکل در انتقال کارت به کارت خطای متداولی است که همه ما بارها با آن روبرو شده ایم. مشکل کارت به کارت دلایل مختلف و راه حل های آسانی دارد. در ادامه با هم علت ناموفق بودن تراکنش را بررسی و راه حل های آن ها را مرور می کنیم. در پایان مقاله نیز تمامی این خطاها و راه حل های آن ها به صورت خلاصه و در قالب یک جدول ارائه شده است.

1- موجودی کارت کافی نیست

زمانی که مبلغ باقی مانده در حساب شما از مبلغ تراکنش مورد نظر شما کمتر باشد، این خطا روی می دهد. باید دقت کنید که بنا به نوع حساب شما و بانکی که حساب شما متعلق به آن است، مبلغ مشخصی از حساب شما (معمولا 10-15 هزار تومان) توسط بانک بلوکه شده و غیر قابل برداشت است. همچنین باید مبلغ کارمزد تراکنش را نیز در نظر بگیرید.

2- رمز دوم اشتباه وارد شده است

رمز دوم به دو نوع ایستا و پویا تقسیم می شود. رمز دوم ایستا مختص تراکنش های زیر 100 هزار تومان است و برای مبالغ بالاتر از این از رمز دوم پویا استفاده می شود. این خطا ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد. مشکلات رمز پویا از قرار زیر است:

  • اشتباه وارد کردن رمز دوم ایستا یا پویا
  • استفاده از رمز دوم ایستا برای تراکنش های بالای 100 هزار تومان
  • منقضی شدن زمان رمز پویا بعد از 2 دقیقه
  • اختلال در نرم افزارهای دریافت رمز پویا یا اختلال پیامکی بانک ها و عدم دریافت رمز پویا

3- اطلاعات کارت صحیح نیست

هنگام انجام تراکنش های بانکی، در اولین اقدام باید اطلاعات روی کارت خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل شماره 16 رقمی روی کارت، CVV2 و تاریخ انقضای کارت است. علت این خطا در انتقال وجه مربوط به زمانی است که اطلاعات روی کارت را اشتباه وارد کرده باشید. برای تکمیل تراکنش به صورت موفق، اطلاعات ورودی را بررسی، تصحیح و مجددا اقدام کنید.

4- غیرفعال شدن رمز دوم کارت بانکی

اگر رمز دوم خود را حین انجام تراکنش کارت به کارت، بیش از سه مرتبه اشتباه وارد کنید، رمز دوم کارت شما غیرفعال می شود. برای رفع مشکل رمز پویا و باز راه‌اندازی آن، به یکی از خودپردازهای بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنید.

5- اختلال بانک ها در ساعات پایانی شب

این مورد خطای کارت به کارت نیست و بین ساعات 23:45 و 00:15، برای تراکنش های خرید و پرداخت قبوض اتفاق می افتد. در این ساعات محدودیتی برای کارت به کارت وجود ندارد و علت کارت به کارت نشدن در این ساعات می تواند اختلال از سوی بانک باشد. برای موفقیت آمیز بودن تراکنش خود، بعد از ساعت 00:15 مجددا تراکنش خود را تکرار کنید.

6- کارت شما مجاز به انجام این تراکنش نیست:

نمایش این خطا به کاربران می تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  • کارت شما از نوع بن کارت یا کارت هدیه است. دقت کنید که این کارت ها مختص خرید حضوری هستند.
  • کارت بانکی شما به دلایل دیگری محدود شده باشد. برای بررسی این مسئله به یکی از شعب بانک مراجعه کنید.
  • ممکن است رمز دوم کارت خود را فعال نکرده باشید یا رمز دوم کارتتان غیرفعال شده باشد از فعال بودن رمز دوم کارت خود مطمئن شوید.

7- شماره پیگیری یافت نشد

علت این خطا در تراکنش به معنای اختلال سیستم بانک است و اگر در آن لحظه تراکنش دیگری نیز انجام دهید، به احتمال زیاد باز هم با همین خطا روبرو خواهید شد. تراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید.

8- پاسخی از سامانه دریافت نشد

این خطا به معنای اختلال سیستم بانک است و اگر در آن لحظه تراکنش دیگری نیز انجام دهید، به احتمال زیاد باز هم با همین خطا روبرو خواهید شد. تراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید.

9- عبور از سقف مجاز مبلغ تراکنش‌ها یا محدودیت مبلغ در استفاده از رمز ایستا

در استفاده از رمز دوم کارت باید دقت داشته باشید که برای مبالغ بالای 100 هزار تومان، بایستی از رمز دوم پویا استفاده کنید. به عنوان مثال اگر در روز دو تراکنش داشته باشید که اولی به مبلغ 80.000 تومان و دومی به مبلغ 25.000 تومان باشد، شما باید برای انجام تراکنش دوم از رمز دوم پویا استفاده کنید چون مجموع این دو تراکنش از 100هزار تومان عبور می کند. پس حتما از فعال بودن رمز دوم پویای کارت خود مطمئن شوید.

لازم به یادآوری است که دلیل دیگر بروز این خطا، گذشتن از سقف روزانه ای است که بانک ها برای عملیات کارت به کارت مشخص کرده اند. اگر مجموع تراکنش های کارت به کارت شما از سقف 3 میلیون تومان بیشتر شود، با این خطا مواجه خواهید شد. دقت کنید که این سقف را رعایت کنید و اگر باید حتما مبلغی بالاتر از سقف مشخص شده را انتقال دهید، می توانید از روش های مرسوم دیگر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سقف کارت به کارت چقدر است؟

10- محدودیت مبلغ برای استفاده از رمز ایستا

در موارد قبلی به این مسئله اشاره شد که سقف مبلغ کارت به کارت با رمز ایستا 100 هزار تومان است. اقدام به کارت به کارت با مبلغی بالاتر از 100 هزار تومان شما را با این خطا روبرو می کند. برای رفع این خطا تراکنش مورد نظر خود را مجددا با استفاده از رمز دوم پویا تکرار کنید.

11- انجام تراکنش با خطا مواجه شد

این خطا مربوط به سامانه است و رخ دادن آن مربوط به زمان اختلال سوئیچ های بین بانکی است. این خطا یک خطای فنی و نشان دهنده آن است که سیستم بانکی در آن لحظه پاسخگو نیست. تراکنش را دقایقی بعد، مجددا تکرار کنید.

12- بانک پاسخگو نیست

بروز این خطا مربوط به اختلال سامانه است. این خطا زمانی رخ می‌دهد که سوئیچ های بین بانکی دچار داختلال شده باشند. این خطا یک خطای فنی و نشان دهنده آن است که سیستم بانکی در آن لحظه پاسخگو نیست. تراکنش را دقایقی بعد، مجددا تکرار کنید.

فهرست خطاهای کارت به کارت به همراه روش‌های رفع آن‌ها


همان طور که بالاتر به طور مفصل گفته شد، خطاهای کارت به کارت می تواند دلایل متعددی داشته باشد. این دلایل متعدد البته راه حل های آسانی دارند که در ادامه آن ها را تیتروار و خلاصه مرور می کنیم:

ردیفمتن پیغام خطاراه حل
1موجودی کارت کافی نیستمانده حساب خود را بررسی کنید
2رمز دوم اشتباه وارد شده استرمز دوم ایستا یا پویای خود را بسته به مبلغ تراکنش و به صورت صحیح وارد کنید
3اطلاعات کارت صحیح نیستاز صحت اطلاعات ورودی اطمینان حاصل کنید
4غیرفعال شدن رمز دوم کارت بانکیبه یک خودپرداز مراجعه و رمز دوم کارت را فعال کنید
5اختلال بانک ها در ساعات پایانی شبتراکنش مورد نظر را بعد از ساعت 00:15 تکرار کنید
6کارت شما مجاز به انجام این تراکنش نیستاگر کارت شما مخصوص به خرید نیست و رمز دوم آن نیز فعال است برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید
7شماره پیگیری یافت نشدتراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید
8پاسخی از سامانه دریافت نشدبعد از گذشت چند دقیقه تراکنش خود را تکرار کنید
9عبور از سقف مجاز مبلغ تراکنش‌ها یا محدودیت مبلغ در استفاده از رمز ایستامجموع تراکنش های روزانه شما نباید از سقف مجاز کارت به کارت بیشتر باشد و برای مبالغ بالای 100هزار تومان باید از رمز دوم پویا استفاده کنید
10محدودیت مبلغ برای استفاده از رمز ایستامجموع تراکنش های شما اگر بالای 100هزار تومان باشد باید از رمز دوم پویا استفاده کنید
11انجام تراکنش با خطا مواجه شددقایقی بعد تراکنش خود را تکرار کنید
12بانک پاسخگو نیستدر زمانی دیگر تراکنش خود را تکرار کنید
13حساب نامعتبر استچند دقیقه بعد تراکنش مورد نظر خود را تکرار کنید
14نتیجه تراکنش دریافت نشداز انجام مجدد تراکنش خودداری کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی تراکنش به شما پیامک شود
15کارت غیرفعال استاز فعال بودن رمز دوم کارت خود اطمینان حاصل کنید. اگر رمز دوم کارت شما فعال است، برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید
16تراکنش اصلی یافت نشدبعد از چند دقیقه، تراکنش خود را مجددا تکرار کنید
17تاریخ انقضای کارت نادرست استاز صحت اطلاعات ورودی و از منقضی نشدن کارت خود اطمینان حاصل کنید
18در حال حاضر بانک مورد نظر قادر به پاسخگویی نیستپس از چند دقیقه تراکنش خود را تکرار کنید
19احراز هویت کارت در سامانه بانک مرکزی انجام نشدبه یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید
20پاسخی از بانک دریافت نشداز انجام مجدد تراکنش خودداری کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی تراکنش به شما پیامک شود
21کارت مبدا یا مقصد غیرفعال استاز فعال بودن رمز دوم کارت خود اطمینان حاصل کنید. اگر رمز دوم کارت شما فعال است، برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید
22عدم تطابق کد ملی صاحب کارت با شماره موبایلبه یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید
23کارت مفقود می باشدبرای صدور کارت جدید یا بررسی مشکلات احتمالی، به یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید
24بانک مبدا پاسخگو نیستتراکنش را دقایقی بعد تکرار کنید
25اطلاعات قبض در سیستم یافت نشدتراکنش را پس از گذشت چند دقیقه تکرار کنید
26انجام تراکنش با خطا مواجه شدتراکنش را دقایقی بعد، مجددا انجام دهید

سوالات خود را در بخش دیدگاه از کارشناسان ما بپرسید.

منبع: سایت آی‌کاپ

فائزه حسین زاده
دیدگاه شما