تصویر 13 روش رفع مشکلات کارت به کارت و علت‌های آن

13 روش رفع مشکلات کارت به کارت و علت‌های آن

آخرین ویرایش:
انتشار:
105 دیدگاه
title

پی بردن به علت کارت به کارت نشدن بدون مراجعه به بانک کمی سخت و دشوار است. چون مشکل کارت به کارت کردن معمولا به دلایل متعددی می‌باشد و جهت رفع آن نیاز است تا به بررسی خطاهای رایج بانکی بپردازید.

همانطور که می‌دانید عدم انتقال وجه، یکی از پرتکرارترین خطاها هنگام کارت به کارت است. اما چرا کارت به کارت با گوشی انجام نمی شود؟ “چرا نمیتونم کارت به کارت کنم” و علت عدم انتقال وجه کارت به کارت چیست؟

در این مطلب به سراغ خطاهای مختلف این تراکنش ناموفق رفته و راه حل مشکلات کارت به کارت را با هم بررسی می‌کنیم.

جهت کارت به کارت آسان اپلیکیشن آی‌کاپ را دانلود کنید :

فهرست خطاها و روش‌های رفع علت کارت به کارت نشدن


چرا کارت به کارت نمی‌شود؟ مانده غیر قابل برداشت، خطای پذیرنده نامعتبر، مشکل شاپرک، اطلاعات کارت و رمز دوم اشتباه، اختلال بانک‌ها در ساعت‌های پایانی شب و محدودیت مبلغ رمز ایستا همان چندین علت کارت به کارت نشدن هستند.

در جدول زیر، انواع علت های کارت به کارت نشدن را به همراه روش‌های آن‌ها بررسی کردیم. (اگر با خطای انتقال وجه دیگری روبرو شدید، از کارشناسان ما بپرسید.)

ردیفمتن پیغام خطاراه حل خطای کارت به کارت
1موجودی کارت کافی نیستمانده حساب خود را بررسی کنید
2رمز دوم اشتباه وارد شده استرمز دوم ایستا یا پویای خود را بسته به مبلغ تراکنش و به صورت صحیح وارد کنید
3اطلاعات کارت صحیح نیستاز صحت اطلاعات ورودی اطمینان حاصل کنید
4غیرفعال شدن رمز دوم کارت بانکیبه یک خودپرداز مراجعه و رمز دوم کارت را فعال کنید
5اختلال بانک ها در ساعات پایانی شبتراکنش مورد نظر را بعد از ساعت 00:15 تکرار کنید
6کارت شما مجاز به انجام این تراکنش نیستاگر کارت شما مخصوص به خرید نیست و رمز دوم آن نیز فعال است برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید
7شماره پیگیری یافت نشدتراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید
8پاسخی از سامانه دریافت نشدبعد از گذشت چند دقیقه تراکنش خود را تکرار کنید
9عبور از سقف مجاز مبلغ تراکنش‌ها یا محدودیت مبلغ در استفاده از رمز ایستامجموع تراکنش های روزانه شما نباید از سقف مجاز کارت به کارت بیشتر باشد و برای مبالغ بالای 100هزار تومان باید از رمز دوم پویا استفاده کنید
10محدودیت مبلغ برای استفاده از رمز ایستامجموع تراکنش های شما اگر بالای 100هزار تومان باشد باید از رمز دوم پویا استفاده کنید
11انجام تراکنش با خطا مواجه شددقایقی بعد تراکنش خود را تکرار کنید
12بانک پاسخگو نیستدر زمانی دیگر تراکنش خود را تکرار کنید
13حساب یا کارت نامعتبر استچند دقیقه بعد تراکنش مورد نظر خود را تکرار کنید
14نتیجه تراکنش دریافت نشداز انجام مجدد تراکنش خودداری کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی تراکنش به شما پیامک شود
15کارت غیرفعال استاز فعال بودن رمز دوم کارت خود اطمینان حاصل کنید. اگر رمز دوم کارت شما فعال است، برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید
16تراکنش اصلی یافت نشدبعد از چند دقیقه، تراکنش خود را مجددا تکرار کنید
17تاریخ انقضای کارت نادرست استاز صحت اطلاعات ورودی و از منقضی نشدن کارت خود اطمینان حاصل کنید
18در حال حاضر بانک مورد نظر قادر به پاسخگویی نیستپس از چند دقیقه تراکنش خود را تکرار کنید
19احراز هویت کارت در سامانه بانک مرکزی انجام نشدبه یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید
20پاسخی از بانک دریافت نشداز انجام مجدد تراکنش خودداری کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی تراکنش به شما پیامک شود
21کارت مبدا یا مقصد غیرفعال استاز فعال بودن رمز دوم کارت خود اطمینان حاصل کنید. اگر رمز دوم کارت شما فعال است، برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید
22عدم تطابق کد ملی صاحب کارت با شماره موبایلبه یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید
23کارت مفقود می‌باشدبرای صدور کارت جدید یا بررسی مشکلات احتمالی، به یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید
24بانک مبدا پاسخگو نیستتراکنش را دقایقی بعد تکرار کنید
25اطلاعات قبض در سیستم یافت نشدتراکنش را پس از گذشت چند دقیقه تکرار کنید
26انجام تراکنش با خطا مواجه شدتراکنش را دقایقی بعد، مجددا انجام دهید

بررسی خطاهای کارت به کارت


همانطور که اشاره کردیم، مشکل در کارت به کارت و انتقال وجه خطای متداولی است که همه ما بارها با آن روبرو شده‌ایم. رفع محدودیت کارت بانکی، دلایل مختلف و راه حل‌های آسانی دارد. در ادامه، علت ناموفق بودن تراکنش را بررسی و راه حل‌های آن‌ها را مرور می‌کنیم.

1 خطای انتقال از سمت سرویس دهنده

از خطاهای تراکنش می‌توان به مشکل انتقال از سمت سرویس دهنده اشاره کرد. این خطا در اپلیکیشن‌های بانکی اتفاق می‌افتد و برای رفع آن می‌توان روش ساده‌ای استفاده کرد.

این روش ساده همان مشکل اتصال اینترنت دستگاه است. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا اپلیکیشن مذکور را یکبار ببندید، دوباره وارد آن شوید و سپس کارت به کارت را انجام بدهید.

2 خطای کارت نامعتبر است

افراد زیادی این سوال را می‌پرسند که بعد از مواجهه با پیام “خطای حساب نامعتبر است” باید چه اقدامی را در پیش گرفت. برای رفع علت نامعتبر بودن کارت بانکی لازم است تاریخ انقضای کارت را تمدید کنید و یا به بانک مراجعه کرده و اطلاعات حساب را بررسی کنید.

همچنین، زمانی که رمز کارت بانکی را به اشتباه وارد کرده باشید، با این خطا مواجه می‌شوید. اگر بیشتر از 2 بار، رمز کارت را به اشتباه وارد کرده باشید، برای تعریف رمز مجدد باید به نزدیک‌ترین شعبه بانکی مراجعه کنید.

حتما بخوانید: مسدود شدن کارت بانکی

3 غیرفعال شدن رمز دوم کارت بانکی

اگر رمز دوم خود را حین انجام تراکنش کارت به کارت، بیش از سه مرتبه اشتباه وارد کنید، رمز دوم کارت شما غیرفعال می‌شود. برای رفع مشکل رمز پویا و باز راه‌اندازی آن، به یکی از خودپردازهای بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنید.

4 مانده غیر قابل برداشت بانک

یکی از خطاهای کارت به کارت این است که موجودی حساب شما ناکافی است و در حال حاضر، امکان برداشت از آن ممکن و میسر نیست. توجه داشته باشید که مانده غیرقابل برداشت برای هر نوع بانک متفاوت است. برای مثال، حداقل موجودی بانک ملی، 50 هزار تومان است.

5 مشکل کارت به کارت بانک (تجارت، ملی و صادرات)

محدودیت استفاده از حساب در هر نوع بانکی متفاوت است و این موضوع تا حدودی به امکان انتقال وجه در هر کدام از بسترهای این بانک‌ها بستگی دارد. برای مثال، مشکل همراه بانک تجارت را باید از وبسایت همین بانک پیگیری کنید. در اینجا، متن اطلاعیه‌ی بانک تجارت آمده است.

انجام تراکنش با خطا مواجه شد

خطای “انجام تراکنش با خطا مواجه شد” می‌تواند مربوط به سامانه بانکی باشد. رخ دادن آن هم می‌تواند مربوط به زمان اختلال سوئیچ‌های بین بانکی باشد. برای رفع علت کارت به کارت نشدن باید تراکنش را دقایقی بعد، مجددا تکرار کنید.

انواع تراکنش ناموفق را به صورت زیر می‌توانیم رده‌بندی کنیم:

  • خطای صادر کننده کارت: مشکل شبکه‎ی شتاب یا بانک صادر کننده
  • مشکل پذیرنده نامعتبر: خطای سوئیچ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت
  • خطای شاپرک: مشکل در سوئیج شرکت شاپرک
  • خطای کاربردی: مشکل در شبکه پرداخت الکترونیکی
  • خطای کسب و کار: مشکل راهبری سیستم

6 موجودی کارت کافی نیست

زمانی که مبلغ باقی مانده در حساب شما از مبلغ تراکنش مورد نظر شما کمتر باشد، این خطا روی می‌دهد. باید دقت کنید که بنا به نوع حساب شما و بانکی که حساب شما متعلق به آن است، مبلغ مشخصی از حساب شما (معمولا 15-10 هزار تومان) توسط بانک بلوکه شده و غیر قابل برداشت است. (مبلغ کارمزد تراکنش را نیز در نظر بگیرید.)

7 رمز دوم اشتباه وارد شده است

رمز دوم به دو نوع ایستا و پویا تقسیم می‌شود. رمز دوم ایستا مختص تراکنش‌های زیر 100 هزار تومان است و برای مبالغ بالاتر از این از رمز دوم پویا استفاده می‌شود. این خطا ممکن است به چند دلیل اتفاق بیافتد. مشکلات رمز پویا از قرار زیر است:

  • اشتباه وارد کردن رمز دوم ایستا یا پویا
  • استفاده از رمز دوم ایستا برای تراکنش‌های بالای 100 هزار تومان
  • منقضی شدن زمان رمز پویا بعد از 2 دقیقه
  • اختلال در نرم افزارهای دریافت رمز پویا یا اختلال پیامکی بانک‌ها و عدم دریافت رمز پویا

عدم تطابق اقلام تراکنش با رمز پویا یعنی چی؟

به دلیل عدم تطابق اقلام تراکنش با رمز پویا، امکان انتقال وجه مشخص میسر نیست. زیرا با هر بار صدور رمز پویا می‌توانید یکبار انتقال وجه کنید. پس بعد از گذشت 2 دقیقه، دوباره درخواست رمز پویا بدهید.

8 اطلاعات کارت صحیح نیست

علت این خطا در انتقال وجه مربوط به زمانی است که اطلاعات روی کارت را اشتباه وارد کرده باشید. برای تکمیل تراکنش به صورت موفق، اطلاعات ورودی را بررسی، تصحیح و مجددا اقدام کنید.

هنگام انجام تراکنش‌های بانکی، در اولین اقدام باید اطلاعات روی کارت خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل شماره 16 رقمی روی کارت، CVV2 و تاریخ انقضای کارت است.

9 اختلال بانک‌ها در ساعات پایانی شب

این مورد خطای کارت به کارت نیست و بین ساعات 23:45 و 00:15، برای تراکنش‌های خرید و پرداخت قبوض اتفاق می‌افتد.

در این ساعات محدودیتی برای کارت به کارت وجود ندارد و علت خطا در تراکنش می‌تواند اختلال از سوی بانک باشد. برای موفقیت آمیز بودن تراکنش خود، بعد از ساعت 00:15 مجددا تراکنش خود را تکرار کنید.

10 کارت شما مجاز به انجام این تراکنش نیست

نمایش این خطا به کاربران می‌تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  • کارت شما از نوع بن کارت یا کارت هدیه است. دقت کنید که این کارت‌ها مختص خرید حضوری هستند.
  • کارت بانکی شما به دلایل دیگری محدود شده باشد. برای بررسی این مسئله به یکی از شعب بانک مراجعه کنید.
  • ممکن است رمز دوم کارت خود را فعال نکرده باشید یا رمز دوم کارتتان غیرفعال شده باشد. (پس از فعال بودن رمز دوم کارت خود مطمئن شوید.)

11 شماره پیگیری یافت نشد

علت این خطا در تراکنش به معنای اختلال سیستم بانک است. اگر در آن لحظه تراکنش دیگری نیز انجام دهید، به احتمال زیاد باز هم با همین خطا روبرو خواهید شد. (پس تراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید.)

12 عبور از سقف مجاز مبلغ تراکنش‌ها یا محدودیت مبلغ در استفاده از رمز ایستا

در استفاده از رمز دوم کارت باید دقت داشته باشید که برای مبالغ بالای 100 هزار تومان، بایستی از رمز دوم پویا استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر در روز دو تراکنش داشته باشید که اولی به مبلغ 80.000 تومان و دومی به مبلغ 25.000 تومان باشد؛ شما باید برای انجام تراکنش دوم از رمز دوم پویا استفاده کنید. چون مجموع این دو تراکنش از 100هزار تومان عبور می‌کند. پس حتما از فعال بودن رمز دوم پویای کارت خود مطمئن شوید.

لازم به یادآوری است که دلیل دیگر بروز این خطا، گذشتن از سقف روزانه‌ای است که بانک‌ها برای عملیات کارت به کارت مشخص کرده‌اند. اگر مجموع تراکنش‌های کارت به کارت شما از سقف 3 میلیون تومان بیشتر شود، با این خطا مواجه خواهید شد. این سقف را رعایت کنید و اگر باید حتما مبلغی بالاتر از سقف مشخص شده را انتقال دهید، می‌توانید از روش‌های مرسوم دیگر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سقف کارت به کارت چقدر است؟

13 محدودیت مبلغ برای استفاده از رمز ایستا

در موارد قبلی به این مسئله اشاره شد که سقف مبلغ کارت به کارت با رمز ایستا 100 هزار تومان است. اقدام به کارت به کارت با مبلغی بالاتر از 100 هزار تومان شما را با این خطا روبرو می‌کند. برای رفع این خطا تراکنش مورد نظر خود را مجددا با استفاده از رمز دوم پویا تکرار کنید.

منبع: سایت آی‌کاپ

سوالات خود را در بخش دیدگاه از کارشناسان ما بپرسید.

فائزه حسین زاده
من فائزه حسین زاده هستم؛ مهندس کامپیوتر و علاقه‌مند به حوزه مالی و خدمات پرداختی نوین. با این هدف در آی‌کاپ فعالیت دارم تا آگاهی شما را درباره موضوعات مختلف بانکی افزایش بدهم.
دیدگاه شما

دیدگاه کاربران
    میخوام از برنامه بانک مهر ایران واسه وام کالا کارت ثبت نام کنم، به غیر از مرحله آخر تمام مراحل دیگه رو با موفقیت طی میکنم ولی در آخر که اعلام میکنه واسه هزینه ارزیابی از کدوم حساب کسر شود، یکی از حساب‌هایم در نزد اون بانک رو کلیک میکنم، ولی عمل کسر از حساب انجام نمیشه تا مرحله آخر گزینه ثبت رو کلیک کنم؟! با رنگ قرمز مینویسه «خطای سرویس ضمان»
    فریدون شیروانی ۲ ساعت قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام لطفا مشکل را از بانک مربوطه پیگیری کنید.
    سلام من در بانک سامان حساب داشتم، عابر بانک گم شد و رفتم بانک سوزوندن و یک کارت دیگه دادن، ولی هربار میخوام کارت به کارت کنم میگه کد ملی شما تطابق ندارد
    شهرام متولی ۲ هفته قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام موضوع را از پشتیبانی بانک خود پیگیری کنید.
    سلام من از بانک ملی به بانک شهر مبلغ۱میلیون کارت ب کارت کردم از طریق اپلیکیشن ۷۸۰.پیامک برداشت برام اومده اما واریزی صورت نگرفته.چطور میتونم پیگیری کنم؟خدمات۷۸۰هم پاسخی نمیدن
    زهرا ۲ هفته قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام چنانچه وجه مربوطه ظرف 72 ساعت کاری بازگشت داده نشد، موضوع را از پشتیبانی برنامه مورد استفاده و یا بانک پیگیری کنید.
    سلام من میخوام کارت به کارت کنم از هر برنامه ای انجام میدم خطا در عملیات میزنه دلیلش چیه
    امیر محمد علیمردان ۳ هفته قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام لطفا از خاموش‌بودن فیلترشکن خود اطمینان حاصل کنید.
    سلام من کارت بانک صادراتم جواب نمیده وقتی وارد خودپرداز میکنم میگه کارت شما در شبکه موجود نمی باشد دوباره رفتم یکی دیگه گرفتم اونم همینو میگه چه کار کنم پولاش رو احتیاج دارم میشه راهنمایی کنید
    لیدا غلامشاهی ۴ هفته قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    سلام و عرض ادب پیشنهاد می‌کنیم این مشکل را از بانک خود پیگیری کنید.
    سلام ببخشید من می خوام اینترنتی خرید کنم رمز دوم که برام ارسال میشه و واردش میکنم می نویسه عدم تطابق تراکنش با رمز پویا در حالی که رمز پویا مال همون تراکنشی هست که دارم انجام می دم هرچی رمز می گیرم همین خطا را تو تراکنش ها میده
    زهرا ۴ هفته قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    سلام و عرض ادب موضوع را از بانک مربوطه پیگیری کنید.
    من وقتی میخوام از بانک صادرات ب کارت بقیه بانک ها انتقال میدم همش این خطا رو میده : انتقال کارت ب سایر بانک ها فقط از طریق بانک امکان پذیر میباشد. لطفا راهنمایی کنم چیکار کنم
    حمید ناصری ۴ هفته قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام این موضوع را از پشتیبانی برنامه مورد استفاده پیگیری نمایید.
    سلام من کارت ازبانک ملی داشت کارمن مفقود شده دوبارکارت گرفتم شعبه بانک گفت بعدازیک روزفعال میشود اما دوروزگذشته درسیستم فعال نشده
    احمدعلی عطایی ۴ هفته قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام این موضوع را بایستی از بانک خود پیگیری نمایید.
    سلام وقتتون بخیر من بااینکه درحسابم بیشتر از ۱۰۰ هزار موجودی هست امانمیتونم برداشت کنم دلیلش چیه حتی۵هزارتومن شارژم نمیتونم بااینکه نه قسط ونه وامی نه ضمانتی در کار است
    گلاویژمحمدسوری ۱ ماه قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام پیشنهاد می‌کنیم این موضوع را از بانک خود پیگیری کنید.
    سلام و خسته نباشی با برنامه ۷۸۰ اصلا کارت به کارت انجام نمیده با پیغام خطای انتقال از سمت سرویس دهنده می‌دهد در صورتی که با برنامه آپ راحت انتقال میدهم در ضمن خرید شارژ را انجام میده
    طاهر بینازاده ۱ ماه قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام پیشنهاد می‌کنیم با پشتیبانی برنامه مربوطه ارتباط برقرار نمایید.
    سلام وقت بخیر اختلال پست بانک ک در تاریخ شیش دی رخ داد کی درست میشه الان هرکاری میکنم ن کارت ب کارت میشه ن حساب ب حساب هیچ کاری نمیتونم بکنم من همه کارامو با همراه بانک پست بانک انجام میدم اینم از دیروز خراب شده لطفا درستش کنید
    زهرا محمودی ۱ ماه قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام این موضوع بایستی از بانک مربوطه پیگیری شود.
    سلام درهنگام کارت بەکارت بەکارت قرض الحسنە رسالت درنمایش شمارەکارت کلمەnullنوشتە شدەاست وانقال بەاین کارت میسر نمی باشد وجملە خطا در انجام عملیات ظاهر میشود
    سیدعابدحسینی ۱ ماه قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام لطفا این موضوع را از پشتیبانی بانک رسالت با شماره 0214747 پیگیری نمایید.
    وقتی کارت میکشم میگه کارت محدود شده است
    سید صادق احمدی ۱ ماه قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام پیشنهاد می‌کنیم موضوع را از بانک پیگیری کنید.
    سلام من با همراه بانک کارت به کارت کردم اخطار سوئیچ گیرنده غیر فعال است را نمایش داد ولی پول از حساب من برداشته شد و به حساب گیرنده منتقل نشد. الان 48 ساعت گذشته هنوز مبلغ به حساب من بر نگشته. لطفا راهنمایی بفرمایید
    پژمان ۱ ماه قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام وجه کسرشده ظرف مدت 72 ساعت کاری به حساب شما بازگردانده خواهد شد. در غیر اینصورت موضوع را از بانک پیگیری کنید.
    کارت به اسمه داییمه ولی داده به من میخوام کارت به کارت کنم هرکار میکنم مینویسه اطلاعات صحیح نیس با اینکه همشو درست وارد میکنم
    مهدیس ۱ ماه قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام ممکن است رمز پویا به درستی وارد نشده باشد.
مشاهده بیشتر ...