
12 روش رفع مشکلات کارت به کارت
مشکل کارت به کارت کردن معمولا به دلایل متعددی میباشد و جهت رفع آن نیاز است تا به بررسی خطاهای رایج بانکی بپردازید. همانطور که میدانید عدم انتقال وجه، یکی از پرتکرارترین خطاها هنگام کارت به کارت است. اما چرا کارت به کارت با گوشی انجام نمی شود؟ “چرا نمیتونم کارت به کارت کنم” و علت عدم انتقال وجه کارت به کارت چیست؟ در این مقاله با هم سراغ خطاهای مختلف این تراکنش ناموفق رفته و راه حل مشکلات کارت به کارت را با هم بررسی می کنیم.
جهت کارت به کارت آسان اپلیکیشن آیکاپ را دانلود کنید :
بررسی خطاهای کارت به کارت
چرا کارت به کارت نمیشود؟ مشکل در کارت به کارت و انتقال وجه خطای متداولی است که همه ما بارها با آن روبرو شده ایم. مشکل کارت به کارت دلایل مختلف و راه حل های آسانی دارد. در ادامه با هم علت ناموفق بودن تراکنش را بررسی و راه حل های آن ها را مرور می کنیم. در پایان مقاله نیز تمامی این خطاها و راه حل های آن ها به صورت خلاصه و در قالب یک جدول ارائه شده است.
1- موجودی کارت کافی نیست
زمانی که مبلغ باقی مانده در حساب شما از مبلغ تراکنش مورد نظر شما کمتر باشد، این خطا روی می دهد. باید دقت کنید که بنا به نوع حساب شما و بانکی که حساب شما متعلق به آن است، مبلغ مشخصی از حساب شما (معمولا 15-10 هزار تومان) توسط بانک بلوکه شده و غیر قابل برداشت است. همچنین باید مبلغ کارمزد تراکنش را نیز در نظر بگیرید.
2- رمز دوم اشتباه وارد شده است
رمز دوم به دو نوع ایستا و پویا تقسیم می شود. رمز دوم ایستا مختص تراکنش های زیر 100 هزار تومان است و برای مبالغ بالاتر از این از رمز دوم پویا استفاده می شود. این خطا ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد. مشکلات رمز پویا از قرار زیر است:
- اشتباه وارد کردن رمز دوم ایستا یا پویا
- استفاده از رمز دوم ایستا برای تراکنش های بالای 100 هزار تومان
- منقضی شدن زمان رمز پویا بعد از 2 دقیقه
- اختلال در نرم افزارهای دریافت رمز پویا یا اختلال پیامکی بانک ها و عدم دریافت رمز پویا
3- اطلاعات کارت صحیح نیست
هنگام انجام تراکنش های بانکی، در اولین اقدام باید اطلاعات روی کارت خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل شماره 16 رقمی روی کارت، CVV2 و تاریخ انقضای کارت است. علت این خطا در انتقال وجه مربوط به زمانی است که اطلاعات روی کارت را اشتباه وارد کرده باشید. برای تکمیل تراکنش به صورت موفق، اطلاعات ورودی را بررسی، تصحیح و مجددا اقدام کنید.
4- غیرفعال شدن رمز دوم کارت بانکی
اگر رمز دوم خود را حین انجام تراکنش کارت به کارت، بیش از سه مرتبه اشتباه وارد کنید، رمز دوم کارت شما غیرفعال می شود. برای رفع مشکل رمز پویا و باز راهاندازی آن، به یکی از خودپردازهای بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنید.
5- اختلال بانک ها در ساعات پایانی شب
این مورد خطای کارت به کارت نیست و بین ساعات 23:45 و 00:15، برای تراکنش های خرید و پرداخت قبوض اتفاق می افتد. در این ساعات محدودیتی برای کارت به کارت وجود ندارد و علت کارت به کارت نشدن در این ساعات می تواند اختلال از سوی بانک باشد. برای موفقیت آمیز بودن تراکنش خود، بعد از ساعت 00:15 مجددا تراکنش خود را تکرار کنید.
6- کارت شما مجاز به انجام این تراکنش نیست:
نمایش این خطا به کاربران می تواند به یکی از دلایل زیر باشد:
- کارت شما از نوع بن کارت یا کارت هدیه است. دقت کنید که این کارت ها مختص خرید حضوری هستند.
- کارت بانکی شما به دلایل دیگری محدود شده باشد. برای بررسی این مسئله به یکی از شعب بانک مراجعه کنید.
- ممکن است رمز دوم کارت خود را فعال نکرده باشید یا رمز دوم کارتتان غیرفعال شده باشد از فعال بودن رمز دوم کارت خود مطمئن شوید.
7- شماره پیگیری یافت نشد
علت این خطا در تراکنش به معنای اختلال سیستم بانک است و اگر در آن لحظه تراکنش دیگری نیز انجام دهید، به احتمال زیاد باز هم با همین خطا روبرو خواهید شد. تراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید.
8- پاسخی از سامانه دریافت نشد
این خطا به معنای اختلال سیستم بانک است و اگر در آن لحظه تراکنش دیگری نیز انجام دهید، به احتمال زیاد باز هم با همین خطا روبرو خواهید شد. تراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید.
9- عبور از سقف مجاز مبلغ تراکنشها یا محدودیت مبلغ در استفاده از رمز ایستا
در استفاده از رمز دوم کارت باید دقت داشته باشید که برای مبالغ بالای 100 هزار تومان، بایستی از رمز دوم پویا استفاده کنید. به عنوان مثال اگر در روز دو تراکنش داشته باشید که اولی به مبلغ 80.000 تومان و دومی به مبلغ 25.000 تومان باشد، شما باید برای انجام تراکنش دوم از رمز دوم پویا استفاده کنید چون مجموع این دو تراکنش از 100هزار تومان عبور می کند. پس حتما از فعال بودن رمز دوم پویای کارت خود مطمئن شوید.
لازم به یادآوری است که دلیل دیگر بروز این خطا، گذشتن از سقف روزانه ای است که بانک ها برای عملیات کارت به کارت مشخص کرده اند. اگر مجموع تراکنش های کارت به کارت شما از سقف 3 میلیون تومان بیشتر شود، با این خطا مواجه خواهید شد. دقت کنید که این سقف را رعایت کنید و اگر باید حتما مبلغی بالاتر از سقف مشخص شده را انتقال دهید، می توانید از روش های مرسوم دیگر استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: سقف کارت به کارت چقدر است؟
10- محدودیت مبلغ برای استفاده از رمز ایستا
در موارد قبلی به این مسئله اشاره شد که سقف مبلغ کارت به کارت با رمز ایستا 100 هزار تومان است. اقدام به کارت به کارت با مبلغی بالاتر از 100 هزار تومان شما را با این خطا روبرو می کند. برای رفع این خطا تراکنش مورد نظر خود را مجددا با استفاده از رمز دوم پویا تکرار کنید.
11- انجام تراکنش با خطا مواجه شد
این خطا مربوط به سامانه است و رخ دادن آن مربوط به زمان اختلال سوئیچ های بین بانکی است. این خطا یک خطای فنی و نشان دهنده آن است که سیستم بانکی در آن لحظه پاسخگو نیست. تراکنش را دقایقی بعد، مجددا تکرار کنید.
12- بانک پاسخگو نیست
بروز این خطا مربوط به اختلال سامانه است. این خطا زمانی رخ میدهد که سوئیچ های بین بانکی دچار داختلال شده باشند. این خطا یک خطای فنی و نشان دهنده آن است که سیستم بانکی در آن لحظه پاسخگو نیست. تراکنش را دقایقی بعد، مجددا تکرار کنید.
فهرست خطاهای کارت به کارت به همراه روشهای رفع آنها
همان طور که بالاتر به طور مفصل گفته شد، خطاهای کارت به کارت می تواند دلایل متعددی داشته باشد. این دلایل متعدد البته راه حل های آسانی دارند که در ادامه آن ها را تیتر وار و به طور خلاصه مرور می کنیم:
ردیف | متن پیغام خطا | راه حل خطای کارت به کارت |
---|---|---|
1 | موجودی کارت کافی نیست | مانده حساب خود را بررسی کنید |
2 | رمز دوم اشتباه وارد شده است | رمز دوم ایستا یا پویای خود را بسته به مبلغ تراکنش و به صورت صحیح وارد کنید |
3 | اطلاعات کارت صحیح نیست | از صحت اطلاعات ورودی اطمینان حاصل کنید |
4 | غیرفعال شدن رمز دوم کارت بانکی | به یک خودپرداز مراجعه و رمز دوم کارت را فعال کنید |
5 | اختلال بانک ها در ساعات پایانی شب | تراکنش مورد نظر را بعد از ساعت 00:15 تکرار کنید |
6 | کارت شما مجاز به انجام این تراکنش نیست | اگر کارت شما مخصوص به خرید نیست و رمز دوم آن نیز فعال است برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید |
7 | شماره پیگیری یافت نشد | تراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید |
8 | پاسخی از سامانه دریافت نشد | بعد از گذشت چند دقیقه تراکنش خود را تکرار کنید |
9 | عبور از سقف مجاز مبلغ تراکنشها یا محدودیت مبلغ در استفاده از رمز ایستا | مجموع تراکنش های روزانه شما نباید از سقف مجاز کارت به کارت بیشتر باشد و برای مبالغ بالای 100هزار تومان باید از رمز دوم پویا استفاده کنید |
10 | محدودیت مبلغ برای استفاده از رمز ایستا | مجموع تراکنش های شما اگر بالای 100هزار تومان باشد باید از رمز دوم پویا استفاده کنید |
11 | انجام تراکنش با خطا مواجه شد | دقایقی بعد تراکنش خود را تکرار کنید |
12 | بانک پاسخگو نیست | در زمانی دیگر تراکنش خود را تکرار کنید |
13 | حساب نامعتبر است | چند دقیقه بعد تراکنش مورد نظر خود را تکرار کنید |
14 | نتیجه تراکنش دریافت نشد | از انجام مجدد تراکنش خودداری کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی تراکنش به شما پیامک شود |
15 | کارت غیرفعال است | از فعال بودن رمز دوم کارت خود اطمینان حاصل کنید. اگر رمز دوم کارت شما فعال است، برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید |
16 | تراکنش اصلی یافت نشد | بعد از چند دقیقه، تراکنش خود را مجددا تکرار کنید |
17 | تاریخ انقضای کارت نادرست است | از صحت اطلاعات ورودی و از منقضی نشدن کارت خود اطمینان حاصل کنید |
18 | در حال حاضر بانک مورد نظر قادر به پاسخگویی نیست | پس از چند دقیقه تراکنش خود را تکرار کنید |
19 | احراز هویت کارت در سامانه بانک مرکزی انجام نشد | به یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید |
20 | پاسخی از بانک دریافت نشد | از انجام مجدد تراکنش خودداری کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی تراکنش به شما پیامک شود |
21 | کارت مبدا یا مقصد غیرفعال است | از فعال بودن رمز دوم کارت خود اطمینان حاصل کنید. اگر رمز دوم کارت شما فعال است، برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید |
22 | عدم تطابق کد ملی صاحب کارت با شماره موبایل | به یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید |
23 | کارت مفقود می باشد | برای صدور کارت جدید یا بررسی مشکلات احتمالی، به یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید |
24 | بانک مبدا پاسخگو نیست | تراکنش را دقایقی بعد تکرار کنید |
25 | اطلاعات قبض در سیستم یافت نشد | تراکنش را پس از گذشت چند دقیقه تکرار کنید |
26 | انجام تراکنش با خطا مواجه شد | تراکنش را دقایقی بعد، مجددا انجام دهید |
منبع: سایت آیکاپ
سوالات خود را در بخش دیدگاه از کارشناسان ما بپرسید.
باسلامواحترام ببخشیدمن دیروزدربانک رفاه حساب بازکردم ولی نمیتونم کارت به کارت کنم ودرسامانه شاپرک ثبت نامکنمرمزپویاورمزدومشم فعال هست مشکلش چی میتونه باشه لطفاکمکمکنید❤❤🌹🌹🙏🙏