تصویر یافتن نام پایانه فروش و پیگیری تراکنش دستگاه پوز

یافتن نام پایانه فروش و پیگیری تراکنش دستگاه پوز

آخرین ویرایش:
انتشار:
۸۵ دیدگاه

یافتن نام پایانه فروش، استعلام شماره پایانه و سپس پیگیری تراکنش‌ ناموفق دستگاه پوز بعد از خرید حضوری از فروشگاه‌ ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد. خیلی محتمل است که فروشنده یک صفر بیشتر وارد کرده باشد و به همین دلیل، پول بیشتری هم از حساب بانکی شما کسر شود. البته خلاف این موضوع هم امکانپذیر است.

مطلبی که در ادامه می‌خوانید برای ایجاد آگاهی از نحوه پیگیری تراکنش دستگاه پوز برای خریداران نوشته شده است. همچنین، در این مطلب به نحوه تغییر نام فروشگاه در دستگاه پوز برای مالکان و دارندگان آن اشاره کردیم.

راهنمای پیگیری تراکنش دستگاه پوز و یافتن نام پایانه فروش


در ویدئوی بالا، به آن نکاتی که می‌بایست درباره پیگیری تراکنش دستگاه پوز و نحوه تغییر نام فروشگاه در پایانه فروش بدانید؛ اشاره کردیم. برای دریافت جزئیات بیشتر به ادامه‌ی این مطلب توجه کنید.

برای پیگیری تراکنش دستگاه پوز و یافتن نام پایانه فروش لازم است که به رسید چاپ‌شده توسط دستگاه کارتخوان مراجعه کنید. در رسید چاپ‌شده، دو نوع کد و دو نوع شماره تلفن وجود دارد. یکی از آن‌ دو کد مربوط به شماره پذیرنده و دیگری، شماره پایانه دستگاه پوز است. پس از اطلاع از ماهیت این دو نوع شماره می‌توانید آدرس و نام فروشگاه را پیدا کنید. در ادامه، خواهیم گفت که کد پذیرنده و شماره پایانه دستگاه پوز چیست.

کد پذیرنده چیست؟

هر دستگاه پوز، یک کد پذیرنده دارد که منحصربه‌فرد است. (کد پذیرنده با نام شماره پذیرنده هم شناخته می‌شود.) چون این کد برای هر فردی که می‌خواهد پایانه فروش را دریافت کند، صادر می‌شود.

مشتریانی هم که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند، براساس همین کد پذیرنده می‌توانند شماره پایانه دستگاه پوز را استعلام کنند، پیگیری تراکنش کارتخوان را انجام بدهند و نام فروشگاه را پیدا کنند.

شماره پایانه دستگاه پوز چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، یافتن نام فروشگاه با استفاده از شماره پایانه‌ای که در رسید دستگاه پوز ثبت شده، امکان پذیر است. برای پیگیری شماره پایانه دستگاه پوز لازم است بدانید که این شماره توسط همان شرکتی اعطا می‌شود که دستگاه را به دارنده ارائه کرده است. پس از اینکه دارنده، پایانه فروش را دریافت می‌کند و نصب آن صورت می‌گیرد، این شماره ترمینال صادر می‌شود.

از کجا بفهمم کجا کارت کشیدم؟ | پیگیری تراکنش دستگاه پوز


برای اینکه بفهمید از کجا کارت کشیدید و یا استعلام شماره پایانه را انجام بدهید و نام فروشگاه را پیدا کنید، می‌توانید رسید چاپی کارتخوان را بررسی کنید و از شماره پایانه و پذیرنده استفاده کنید. در غیر اینصورت، با شماره تلفنی که روی رسید درج شده، تماس بگیرید و آدرس فروشگاه را بپرسید. اگر مایل هستید تا روش‌های دیگر را بدانید، بخش زیر را مطالعه کنید:

۱ استعلام شماره پایانه شاپرک

براساس تجربه‌ای که برخی از افراد دارند، پس از برقراری تماس با شاپرک می‌توانید آدرس صاحب یک دستگاه کارتخوان را دریافت کنید. پیدا کردن ادرس پوز از طریق شماره پایانه، یافتن پایانه خرید و پیداکردن فروشگاه از روی پوز از جمله اطلاعاتی هستند که می‌توانید پس از تماس و استعلام شماره پایانه شاپرک دریافت نمایید.

همچنین، با برقرار ارتباط با سامانه تلفنی میز امداد شتاب به شماره ۲۹۹۱۱ می‌توانید مغایرت‌های ایجاد شده در تراکنش‌ها را ثبت کنید.

۲ بررسی اینترنت بانک حساب مورد نظر

پس از اینکه تراکنشی را با استفاده از دستگاه پوز انجام دادید و به دنبال پیگیری تراکنش‌های قبلی بودید، وارد اینترنت بانک حساب خود شوید. شرح تمامی جزئیات هر تراکنش را در اینترنت بانک خود می‌توانید مشاهده کنید. شماره و نام دستگاه پوز همان اطلاعاتی است که پس از بررسی اینترنت بانک حساب می‌توانید از آن اطلاع پیدا کنید.

۳ بررسی رسید چاپی کارتخوان

هر کدام از اطلاعات پذیرنده و پایانه، پس از انجام تراکنش در در رسید چاپ می‌شوند. با این حال، ممکن است که این اطلاعات را در رسید چاپی خود پیدا نکنید. همین جا است که روش دوم به شما کمک می‌کند تا شماره پذیرنده و کد پایانه را راحت‌تر پیدا کنید.

۴ تماس با شماره تلفن فروشگاه

چنانچه رسید چاپی را دریافت کردید و نتوانستید شماره پذیرنده یا کد پایانه را پیدا کنید، می‌توانید از شماره تلفن فروشگاهی که در برگه آن درج شده، استفاده کنید. گرچه که در بسیاری از برگه‌های رسید، شماره پشتیبانی هم درج شده است. اما شما نمی‌توانید از این شماره برای پیگیری تراکنش استفاده کنید.

شماره تماسی که می‌توانید از آن برای پیدا کردن فروشگاه استفاده کنید، در زیر بخش نام فروشگاه نوشته شده است. بعد از تماس با این شماره می‌توانید از فروشنده بخواهید که آدرس فروشگاه را به شما بدهد.

۵ مراجعه به بانک

اگر از طریق تماس با فروشنده نتوانستید نام فروشگاه را پیدا کنید، می‌توانید همان رسید چاپی را به بانک مربوطه ببرید و این مسئله را برای متصدی آن بخش، توضیح بدهید تا در صورت امکان، اطلاعات مربوط به فروشنده و یا شماره تماس آن را در اختیار شما قرار بدهد.

پس از ورود به بانک بهتر است تا از اطلاعات حساب خود پرینت بگیرید. (در برخی از بانک‌ها برای دریافت پرینت حساب باید هزینه بپردازید.)

هشدار: پیدا کردن اسم پایانه فروش و مالک آن، همیشه به همین سادگی نیست! برای مثال، پس از زمانی که به بانک مراجعه می‌کنید و درخواست پیگیری با تراکنش مالی را دارید، باید تایید آن را از مقام قضایی دریافت کنید. پیام زیر، گویای این وضعیت است:

دوست عزیز با توجه به ضرورت تعیین تکلیف مالکیت دستگاه‌های Pos با استعلام از بانک ضمن صدور دستور مقام قضایی، امکان شناسایی میسر است.

۶ تماس با پشتیبانی بانک

برخی از افراد، این تجربه را دارند که با تماس گرفتن به شعبه‌ی بانک هم توانسته‌اند تا نام فروشگاه دستگاه پوز و حتی آدرس آن را دریافت کنند.

۷ چک کردن منوی دستگاه کارتخوان

اگر به هر دلیلی نتوانستید رسید چاپی را بعد از تراکنش دریافت کنید، همان‌جا می‌توانید وارد منوی دستگاه کارتخوان شوید و با توجه به دستورالعمل‌ها، شماره ترمینال و کد پذیرنده را می‌توانید از منوی دستگاه پیدا کنید. در بسیاری از این دستگاه‌ها، قابلیت بررسی اطلاعات فروشنده هم امکانپذیر است.

انتخاب اسم برای دستگاه پوز


موضوع انتخاب نام پایانه فروش جزو موضوعات مطرح برای دارندگان آن است. به طور کلی در تمامی فروشگاه‌هایی که از کارتخوان استفاده می‌شود، باید اسمی برای آن ثبت شده باشد تا بعد از تکمیل تراکنش، نام آن در رسید دریافتی چاپ شود.

نام‌گذاری دستگاه پوز براساس فروشگاه حقیقی و حقوقی می‌تواند متفاوت باشد.

نحوه تغییر نام فروشگاه در دستگاه پوز


آشنایی با اصلاح کردن یا تغییر نام فروشگاه در دستگاه پوز ممکن است برای هر فردی که قصد راه اندازی یک کسب و کار دیگر را دارد؛ لازم و ضروری باشد. در لیست زیر، سعی کردیم تا راهنمای کلی از مراحل تغییر نام پایانه فروشگاهی را بررسی کنیم:

۱ ارسال تصویر از رسید فعلی کارتخوان

یک تصویر باکیفیت از رسید پایانه فروش را که نام دستگاه در آن نوشته شده؛ برای پشتیبانی ارسال کنید. منظور از پشتیبانی همان اپراتور مرکزی است که دستگاه کارتخوان را از آن دریافت کردید. (در این مرحله هم باید نام جدید فروشگاه خود را برای پشتیبانی ارسال کنید.)

۲ تغییر در سامانه پرداخت

این مرحله از تغییر نام فروشگاه دستگاه پوز از سوی پشتیبانی انجام می‌شود. نحوه اجرای آن از سوی پشتیبانی به این صورت است که عکس رسید فعلی و نام جدید فروشگاه شما در سامانه پرداخت ثبت می‌شود. پس از ثبت آن می‌بایست منتظر تایید سامانه باشید.

۳ راه اندازی مجدد دستگاه

اگر تاییدیه تغییر مالکیت دستگاه شما از سوی سامانه پرداخت الکترونیک انجام شد، این مرحله شروع می‌شود. لازم است بدانید که این مرحله از تغییر نام فروشگاه دستگاه پوز هم از سوی پشتیبانی انجام می‌شود. بنابراین، راه اندازی مجدد کارتخوان را پشتیبانی اجرا می‌کند.

شما پس از آن می‌توانید تراکنش‌ها را انجام بدهید که اسم فروشگاه را بر روی رسید دریافتی مشاهده کنید.

۴ تنظیمات دستگاه کارتخوان

مشخص است که تنظیمات دستگاه پوز از سوی پشتیبانی انجام می‌شود. این مرحله به منظور اطمینان از اجرایی شدن تغییر کردن نام پایانه فروش است.

سوالات متداول


پیدا کردن آدرس فروشگاه از طریق کد دستگاه پوز چگونه است؟

شما می‌توانید به اینترنت بانک حساب خود مراجعه کرده و پس از بررسی لیست تراکنش‌های خود می‌توانید شماره پذیرنده و آدرس فروشگاه کارتخوان را پیدا کنید. سایر روش‌های پیگیری تراکنش دستگاه پوز را در این مطلب بخوانید.

از کجا بفهمم کجا کارت کشیدم؟

برای پیدا کردن نام فروشگاه از شماره پوز و پیگیری تراکنش می‌توانید شماره پایانه را از شاپرک استعلام کنید. همچنین، شما می‌توانید اینترنت بانک حساب مورد نظر را بررسی کنید. در صورتی هم که رسید چاپی دارید، از کد پذیرنده آن برای پیگیری استفاده کنید.

کد پذیرنده دستگاه کارتخوان و کد ترمینال چیست؟

هر کدام از این کدها را پس از دریافت پایانه فروش می‌توانید دریافت کنید. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری دریافت کنید، این مطلب را بخوانید.

سوالات خود را در بخش دیدگاه از کارشناسان ما بپرسید.

فائزه حسین زاده
من فائزه حسین زاده هستم؛ مهندس کامپیوتر و علاقه‌مند به حوزه مالی و خدمات پرداختی نوین. با این هدف در آی‌کاپ فعالیت دارم تا آگاهی شما را درباره موضوعات مختلف بانکی افزایش بدهم.
دیدگاه شما

دیدگاه کاربران
    سلام خسته نباشی ببخید من خرید اینترنتی داشتم ولی نمیدونم از چه فروشگاهی یا چی خریدم میشه کمک کنید بهم ممنون
    مهدی شفاف ۱ هفته قبل
    دستگاه کارتخوان مدل vx675...,..VeriFoneالان دو.سه روز. هست کارنمیکنه وکلا خطای ناسناش 999رومیارع
    علی قاسمی ۱۱ ماه قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    سلام وقت بخیر جهت دریافت راهنمایی با شماره 02174318550 تماس بگیرید.
    سلام خسته نباشی برای گرفتن آدرس از پشتیبانی دستگاه پوز در خواست نامه قضایی مکنند نامه را چطوری از کجا تهیه کنیم
    اکبر محمودی ۱۱ ماه قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    سلام وقت بخیر جهت دریافت راهنمایی با شماره 02174318550 تماس بگیرید.
    باسلام و احترام...سه ماه پیش از طریق یک لینک ‌ازم کلاهبرداری شدو حسابم خالی کردن.. شماره پیگیری و پذیرنده اش دارم... تورو خدا راهنماییم کنید ک چکار کنم و کجا بروم... من کارگری ساده و بدبخت هستم
    با ۱ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام لطفا از بانک پیگیری بفرمایید
    برای ابطال سفته الکترونیک چه باید کرد
    علی ۱ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام و عرض ادب فعلا امکان ابطال سفته الکترونیک وجود ندارد. سفته صادر شده در پرونده مرآت شما محفوظ بوده و جهت دریافت تسهیلات در آینده قابل استفاده است.
    درود بر شما ،تشکرازاطلاعات مفیدی که در اختیار عموم گذاشتید.
    Hamid ۱ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    ممنون از همراهی شما
    سلام از کارت بانکی من خرید انترنتی شده اونم ۷ بار به مبلغ ۹۹۹۰۰۰ هزاریال در یک ساعت دزدی شده من هم از هر کجا میپرسم هیچ اطلاعاتی نمیدن کی از کارت من خرید کرده ممنون میشم راهنمایم کنید
    یونس فارسی ۲ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام و وقت بخیر پیشنهاد می‌کنیم با دریافت صورتحساب خود از طریق اینترنت بانک یا همراه بانک، جزئیات تراکنش مربوطه را بررسی نمایید.
    من از قنادی یزدیها خرید کردم ودوبار پول کم شده یکی سداد ویکی مبنا کارت آریا واز 27/12/1401 تاامروز 8/1/1402 پول به حساب من برگشت نخورده وقنادی منکر چنین دستگاه کارتخوان است مرا راهنمایی بفرمایید
    کوکب عسکری نائینی ۲ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    باسلام با هردو شرکت نامبرده تماس بگیرید ممکن است اطلاعات صاحب دستگاه کارتخوان را در اختیار شما قرار دهند.
    سلام ببخشید از کارتم مبلغی کشیدن فقط شماره ترمینال دارم چکار کنم
    مهدي اسلامي ۲ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    باسلام نحوه یافتن نام پایانه در همین مقاله ذکر شده است لطفا مطالعه نمائید.
    سلام وقتتون بخیر من یک دستگاه کارتخوان دارم الان میخوام بدونم به اسم کدوم یکی از اعضای خانواده زده شده باید چطور بفهمم؟
    سیما ۲ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام این موضوع را می‌توانید از بانک مرتبط با دستگاه کارتخوان خود پیگیری کنید.
    با سلام. عرض ادب احترام. خلاصه به عرض شما برسونم. پسر کوچکم از طریق موبایل شخصیم خرید اینترنتی انجام داده چگونه می تونم مرجع دریافت کننده مبلغ که خرید گیم بازی بوده را پیدا کنم. تا انصراف خرید بدم
    روح الله جعفری جویباری ۲ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام وفت بخیر می‌توانید از طریق اینترنت بانک، صورتحساب خود را دریافت کرده و اطلاعات مربوط به تراکنش مربوطه را بررسی نمایید.
    باسلام وقت بخیر. از کجا بفهمم کجا کارت کشیدم؟ ایا با گوشی میشه
    مرتضی پولادمهر ۲ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام می‌توانید از طریق اینترنت بانک، صورتحساب خود را دریافت کرده و اطلاعات مربوط به تراکنش مربوطه را بررسی نمایید.
    باسلام وعرض ادب ، بنده بصورت اینترنتی از یکی از پایانه های به پرداخت ملت خرید کردم که بحساب فروشنده دوبار واریز شده است.حالا سوالم اینه که چطوری میتونم با استفاده از شماره پایانه 6470435 فروشگاه یا فروشنده مودر نظر رو پیدا کنم ؟ ممنونم از شما
    محمد قربانی ۲ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام ممکن است تماس با شاپرک و اعلام شماره پایانه به یافتن نام فروشگاه کمک کند.
    باسلام وخسته نباشید ...حدود یکسال واندی پیش در فروشگاه صاحب خانه ام کارت کشیدم ولی حالا بعد از گذشت مدت فوق صاحب خانه میگوید کارت نکشیده ای چگونه میتوانم ثابت کنم باتشکر از راهنماییتون
    علیرضاپناهی ۲ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام پیشنهاد می‌کنیم صورتحساب خود را از بانک دریافت کرده و تراکنش مربوطه را بررسی نمایید.
    سلام چطور میتونم متوجه بشم مبلغی که از حسابم کم شده از کجا بوده ؟
    علیرضا ۲ سال قبل
    پاسخ کارشناس آی‌کاپ :
    با سلام پیشنهاد می‌کنیم از طریق اینترنت‌بانک یا همراه‌بانک، صورتحساب خود را دریافت کرده و جزئیات تراکنش مورد نظر را بررسی نمایید.
مشاهده بیشتر ...