۱۳ روش رفع مشکلات کارت به کارت و علتهای آن
پی بردن به علت کارت به کارت نشدن بدون مراجعه به بانک کمی سخت و دشوار است. چون مشکل کارت به کارت کردن معمولا به دلایل متعددی میباشد و جهت رفع آن نیاز است تا به بررسی خطاهای رایج بانکی بپردازید.
همانطور که میدانید عدم انتقال وجه، یکی از پرتکرارترین خطاها هنگام کارت به کارت است. اما چرا کارت به کارت با گوشی انجام نمی شود؟ “چرا نمیتونم کارت به کارت کنم” و علت عدم انتقال وجه کارت به کارت چیست؟
در این مطلب به سراغ خطاهای مختلف این تراکنش ناموفق رفته و راه حل مشکلات کارت به کارت را با هم بررسی میکنیم.
جهت کارت به کارت آسان اپلیکیشن آیکاپ را دانلود کنید :
فهرست خطاها و روشهای رفع علت کارت به کارت نشدن
چرا کارت به کارت نمیشود؟ مانده غیر قابل برداشت، خطای پذیرنده نامعتبر، مشکل شاپرک، اطلاعات کارت و رمز دوم اشتباه، اختلال بانکها در ساعتهای پایانی شب و محدودیت مبلغ رمز ایستا همان چندین علت کارت به کارت نشدن هستند.
در جدول زیر، انواع علت های کارت به کارت نشدن را به همراه روشهای آنها بررسی کردیم. (اگر با خطای انتقال وجه دیگری روبرو شدید، از کارشناسان ما بپرسید.)
ردیف | متن پیغام خطا | راه حل خطای کارت به کارت |
---|---|---|
۱ | موجودی کارت کافی نیست | مانده حساب خود را بررسی کنید |
۲ | رمز دوم اشتباه وارد شده است | رمز دوم ایستا یا پویای خود را بسته به مبلغ تراکنش و به صورت صحیح وارد کنید |
۳ | اطلاعات کارت صحیح نیست | از صحت اطلاعات ورودی اطمینان حاصل کنید |
۴ | غیرفعال شدن رمز دوم کارت بانکی | به یک خودپرداز مراجعه و رمز دوم کارت را فعال کنید |
۵ | اختلال بانک ها در ساعات پایانی شب | تراکنش مورد نظر را بعد از ساعت ۰۰:۱۵ تکرار کنید |
۶ | کارت شما مجاز به انجام این تراکنش نیست | اگر کارت شما مخصوص به خرید نیست و رمز دوم آن نیز فعال است برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید |
۷ | شماره پیگیری یافت نشد | تراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید |
۸ | پاسخی از سامانه دریافت نشد | بعد از گذشت چند دقیقه تراکنش خود را تکرار کنید |
۹ | عبور از سقف مجاز مبلغ تراکنشها یا محدودیت مبلغ در استفاده از رمز ایستا | مجموع تراکنش های روزانه شما نباید از سقف مجاز کارت به کارت بیشتر باشد و برای مبالغ بالای ۱۰۰هزار تومان باید از رمز دوم پویا استفاده کنید |
۱۰ | محدودیت مبلغ برای استفاده از رمز ایستا | مجموع تراکنش های شما اگر بالای ۱۰۰هزار تومان باشد باید از رمز دوم پویا استفاده کنید |
۱۱ | انجام تراکنش با خطا مواجه شد | دقایقی بعد تراکنش خود را تکرار کنید |
۱۲ | بانک پاسخگو نیست | در زمانی دیگر تراکنش خود را تکرار کنید |
۱۳ | حساب یا کارت نامعتبر است | چند دقیقه بعد تراکنش مورد نظر خود را تکرار کنید |
۱۴ | نتیجه تراکنش دریافت نشد | از انجام مجدد تراکنش خودداری کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی تراکنش به شما پیامک شود |
۱۵ | کارت غیرفعال است | از فعال بودن رمز دوم کارت خود اطمینان حاصل کنید. اگر رمز دوم کارت شما فعال است، برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید |
۱۶ | تراکنش اصلی یافت نشد | بعد از چند دقیقه، تراکنش خود را مجددا تکرار کنید |
۱۷ | تاریخ انقضای کارت نادرست است | از صحت اطلاعات ورودی و از منقضی نشدن کارت خود اطمینان حاصل کنید |
۱۸ | در حال حاضر بانک مورد نظر قادر به پاسخگویی نیست | پس از چند دقیقه تراکنش خود را تکرار کنید |
۱۹ | احراز هویت کارت در سامانه بانک مرکزی انجام نشد | به یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید |
۲۰ | پاسخی از بانک دریافت نشد | از انجام مجدد تراکنش خودداری کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی تراکنش به شما پیامک شود |
۲۱ | کارت مبدا یا مقصد غیرفعال است | از فعال بودن رمز دوم کارت خود اطمینان حاصل کنید. اگر رمز دوم کارت شما فعال است، برای بررسی مشکل به بانک مراجعه کنید |
۲۲ | عدم تطابق کد ملی صاحب کارت با شماره موبایل | به یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید |
۲۳ | کارت مفقود میباشد | برای صدور کارت جدید یا بررسی مشکلات احتمالی، به یکی از شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید |
۲۴ | بانک مبدا پاسخگو نیست | تراکنش را دقایقی بعد تکرار کنید |
۲۵ | اطلاعات قبض در سیستم یافت نشد | تراکنش را پس از گذشت چند دقیقه تکرار کنید |
۲۶ | انجام تراکنش با خطا مواجه شد | تراکنش را دقایقی بعد، مجددا انجام دهید |
بررسی خطاهای کارت به کارت
همانطور که اشاره کردیم، مشکل در کارت به کارت و انتقال وجه خطای متداولی است که همه ما بارها با آن روبرو شدهایم. رفع محدودیت کارت بانکی، دلایل مختلف و راه حلهای آسانی دارد. در ادامه، علت ناموفق بودن تراکنش را بررسی و راه حلهای آنها را مرور میکنیم.
۱ خطای انتقال از سمت سرویس دهنده
از خطاهای تراکنش میتوان به مشکل انتقال از سمت سرویس دهنده اشاره کرد. این خطا در اپلیکیشنهای بانکی اتفاق میافتد و برای رفع آن میتوان روش سادهای استفاده کرد.
این روش ساده همان مشکل اتصال اینترنت دستگاه است. به شما پیشنهاد میکنیم تا اپلیکیشن مذکور را یکبار ببندید، دوباره وارد آن شوید و سپس کارت به کارت را انجام بدهید.
۲ خطای کارت نامعتبر است
افراد زیادی این سوال را میپرسند که بعد از مواجهه با پیام “خطای حساب نامعتبر است” باید چه اقدامی را در پیش گرفت. برای رفع علت نامعتبر بودن کارت بانکی لازم است تاریخ انقضای کارت را تمدید کنید و یا به بانک مراجعه کرده و اطلاعات حساب را بررسی کنید.
همچنین، زمانی که رمز کارت بانکی را به اشتباه وارد کرده باشید، با این خطا مواجه میشوید. اگر بیشتر از ۲ بار، رمز کارت را به اشتباه وارد کرده باشید، برای تعریف رمز مجدد باید به نزدیکترین شعبه بانکی مراجعه کنید.
حتما بخوانید: مسدود شدن کارت بانکی
۳ غیرفعال شدن رمز دوم کارت بانکی
اگر رمز دوم خود را حین انجام تراکنش کارت به کارت، بیش از سه مرتبه اشتباه وارد کنید، رمز دوم کارت شما غیرفعال میشود. برای رفع مشکل رمز پویا و باز راهاندازی آن، به یکی از خودپردازهای بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنید.
۴ مانده غیر قابل برداشت بانک
یکی از خطاهای کارت به کارت این است که موجودی حساب شما ناکافی است و در حال حاضر، امکان برداشت از آن ممکن و میسر نیست. توجه داشته باشید که مانده غیرقابل برداشت برای هر نوع بانک متفاوت است. برای مثال، حداقل موجودی بانک ملی، ۵۰ هزار تومان است.
۵ مشکل کارت به کارت بانک (تجارت، ملی و صادرات)
محدودیت استفاده از حساب در هر نوع بانکی متفاوت است و این موضوع تا حدودی به امکان انتقال وجه در هر کدام از بسترهای این بانکها بستگی دارد. برای مثال، مشکل همراه بانک تجارت را باید از وبسایت همین بانک پیگیری کنید. در اینجا، متن اطلاعیهی بانک تجارت آمده است.
انجام تراکنش با خطا مواجه شد
خطای “انجام تراکنش با خطا مواجه شد” میتواند مربوط به سامانه بانکی باشد. رخ دادن آن هم میتواند مربوط به زمان اختلال سوئیچهای بین بانکی باشد. برای رفع علت کارت به کارت نشدن باید تراکنش را دقایقی بعد، مجددا تکرار کنید.
انواع تراکنش ناموفق را به صورت زیر میتوانیم ردهبندی کنیم:
- خطای صادر کننده کارت: مشکل شبکهی شتاب یا بانک صادر کننده
- مشکل پذیرنده نامعتبر: خطای سوئیچ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت
- خطای شاپرک: مشکل در سوئیج شرکت شاپرک
- خطای کاربردی: مشکل در شبکه پرداخت الکترونیکی
- خطای کسب و کار: مشکل راهبری سیستم
۶ موجودی کارت کافی نیست
زمانی که مبلغ باقی مانده در حساب شما از مبلغ تراکنش مورد نظر شما کمتر باشد، این خطا روی میدهد. باید دقت کنید که بنا به نوع حساب شما و بانکی که حساب شما متعلق به آن است، مبلغ مشخصی از حساب شما (معمولا ۱۵-۱۰ هزار تومان) توسط بانک بلوکه شده و غیر قابل برداشت است. (مبلغ کارمزد تراکنش را نیز در نظر بگیرید.)
۷ رمز دوم اشتباه وارد شده است
رمز دوم به دو نوع ایستا و پویا تقسیم میشود. رمز دوم ایستا مختص تراکنشهای زیر ۱۰۰ هزار تومان است و برای مبالغ بالاتر از این از رمز دوم پویا استفاده میشود. این خطا ممکن است به چند دلیل اتفاق بیافتد. مشکلات رمز پویا از قرار زیر است:
- اشتباه وارد کردن رمز دوم ایستا یا پویا
- استفاده از رمز دوم ایستا برای تراکنشهای بالای ۱۰۰ هزار تومان
- منقضی شدن زمان رمز پویا بعد از ۲ دقیقه
- اختلال در نرم افزارهای دریافت رمز پویا یا اختلال پیامکی بانکها و عدم دریافت رمز پویا
عدم تطابق اقلام تراکنش با رمز پویا یعنی چی؟
به دلیل عدم تطابق اقلام تراکنش با رمز پویا، امکان انتقال وجه مشخص میسر نیست. زیرا با هر بار صدور رمز پویا میتوانید یکبار انتقال وجه کنید. پس بعد از گذشت ۲ دقیقه، دوباره درخواست رمز پویا بدهید.
۸ اطلاعات کارت صحیح نیست
علت این خطا در انتقال وجه مربوط به زمانی است که اطلاعات روی کارت را اشتباه وارد کرده باشید. برای تکمیل تراکنش به صورت موفق، اطلاعات ورودی را بررسی، تصحیح و مجددا اقدام کنید.
هنگام انجام تراکنشهای بانکی، در اولین اقدام باید اطلاعات روی کارت خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل شماره ۱۶ رقمی روی کارت، CVV2 و تاریخ انقضای کارت است.
۹ اختلال بانکها در ساعات پایانی شب
این مورد خطای کارت به کارت نیست و بین ساعات ۲۳:۴۵ و ۰۰:۱۵، برای تراکنشهای خرید و پرداخت قبوض اتفاق میافتد.
در این ساعات محدودیتی برای کارت به کارت وجود ندارد و علت خطا در تراکنش میتواند اختلال از سوی بانک باشد. برای موفقیت آمیز بودن تراکنش خود، بعد از ساعت ۰۰:۱۵ مجددا تراکنش خود را تکرار کنید.
۱۰ کارت شما مجاز به انجام این تراکنش نیست
نمایش این خطا به کاربران میتواند به یکی از دلایل زیر باشد:
- کارت شما از نوع بن کارت یا کارت هدیه است. دقت کنید که این کارتها مختص خرید حضوری هستند.
- کارت بانکی شما به دلایل دیگری محدود شده باشد. برای بررسی این مسئله به یکی از شعب بانک مراجعه کنید.
- ممکن است رمز دوم کارت خود را فعال نکرده باشید یا رمز دوم کارتتان غیرفعال شده باشد. (پس از فعال بودن رمز دوم کارت خود مطمئن شوید.)
۱۱ شماره پیگیری یافت نشد
علت این خطا در تراکنش به معنای اختلال سیستم بانک است. اگر در آن لحظه تراکنش دیگری نیز انجام دهید، به احتمال زیاد باز هم با همین خطا روبرو خواهید شد. (پس تراکنش خود را در زمانی دیگر تکرار کنید.)
۱۲ عبور از سقف مجاز مبلغ تراکنشها یا محدودیت مبلغ در استفاده از رمز ایستا
در استفاده از رمز دوم کارت باید دقت داشته باشید که برای مبالغ بالای ۱۰۰ هزار تومان، بایستی از رمز دوم پویا استفاده کنید.
به عنوان مثال اگر در روز دو تراکنش داشته باشید که اولی به مبلغ ۸۰.۰۰۰ تومان و دومی به مبلغ ۲۵.۰۰۰ تومان باشد؛ شما باید برای انجام تراکنش دوم از رمز دوم پویا استفاده کنید. چون مجموع این دو تراکنش از ۱۰۰هزار تومان عبور میکند. پس حتما از فعال بودن رمز دوم پویای کارت خود مطمئن شوید.
لازم به یادآوری است که دلیل دیگر بروز این خطا، گذشتن از سقف روزانهای است که بانکها برای عملیات کارت به کارت مشخص کردهاند. اگر مجموع تراکنشهای کارت به کارت شما از سقف ۳ میلیون تومان بیشتر شود، با این خطا مواجه خواهید شد. این سقف را رعایت کنید و اگر باید حتما مبلغی بالاتر از سقف مشخص شده را انتقال دهید، میتوانید از روشهای مرسوم دیگر استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: سقف کارت به کارت چقدر است؟
۱۳ محدودیت مبلغ برای استفاده از رمز ایستا
در موارد قبلی به این مسئله اشاره شد که سقف مبلغ کارت به کارت با رمز ایستا ۱۰۰ هزار تومان است. اقدام به کارت به کارت با مبلغی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان شما را با این خطا روبرو میکند. برای رفع این خطا تراکنش مورد نظر خود را مجددا با استفاده از رمز دوم پویا تکرار کنید.
منبع: سایت آیکاپ
سوالات خود را در بخش دیدگاه از کارشناسان ما بپرسید.