
وضعیت پرونده در سامانه مرات بانک رسالت و مشاهده نتیجه اعتبارسنجی
وضعیت پرونده در سامانه مرات بانک رسالت را پس از ثبت درخواست اعتبارسنجی میتوانید پیگیری کنید. حداکثر زمان لازم برای پیگیری پرونده سامانه مرآت، بین 7 روز الی یک ماه پس از ثبت درخواست میباشد.
برای ثبت درخواست اعتبارسنجی در مرات، کلیک کنید:
در مطلب زیر به جزئیات مشاهده نتیجه اعتبارسنجی تا پیگیری پرونده در سامانه مرات اشاره کردیم و در بخش دیدگاه به سوالات شما پاسخ میدهیم. چنانچه شما تمایل دارید تا با پشتیبانی سامانه مرات ارتباط برقرار کنید، با شماره تماس 72423900-021 بگیرید.
مشاهده نتیجه اعتبارسنجی بانک رسالت
منظور از نتیجه اعتبارسنجی مرآت همان 4 نوع نمره اعتباری است که در ادامه زیر به آن اشاره کردهایم. بسته به هر نوع نتیجهای که برای شما صادر شده باشد، سایر فرآیند وضعیت پرونده در سامانه مرات را طی میکنید.
در انتظار پرداخت در مرات
پیش نیاز مشاهده اعتبارسنجی مرآت، پرداخت هزینهی آن است. پس ابتدا، این هزینه را به صورت آنلاین از طریق یکی از درگاههای عضو شتاب اقدام کنید.
بعد از ثبت درخواست اعتبارسنجی مرآت، نتیجهای را که در برگه پرونده خود مشاهده میکنید؛ ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

1 ممتاز: برای دریافت وام، نیازی به ارائه سفته ندارید و درخواست وام در اینترنت بانک رسالت را ثبت کنید.
2 کاملاً متناسب: شما باید یک فقره سفته الکترونیکی بگیرید.
3 متناسب: یک فقره سفته الکترونیکی از خود را به همراه یک فقره سفته الکترونیکی از فرد ضامن ارائه بدهید.
4 نامتناسب: شرایط دریافت وام را ندارید و نیازی به طی کردن فرآیند پیگیری وضعیت پرونده نیست.
برای مشاهده نتایج فوق از اپلیکیشن آیکاپ طبق مراحل زیر عمل کنید:
ورود به آیکاپ ← کاشی سامانه مرآت ← ورود ← نتیجه اعتبارسنجی
در تصویر زیر، نمونهای از نتیجه اعتبارسنجی مرآت را میبینید:

سفته الکترونیکی را از اپلیکیشن آیکاپ بگیرید.
بعد از اعلام نتیجه اعتبارسنجی بانک رسالت (اگر وضعیت کاملا متناسب و متناسب را دریافت کردید)،وضعیت پرونده در سامانه مرات
براساس مشاهدهها، حداکثر زمان لازم برای اعلام نتیجه اعتبارسنجی، 7 روز پس از درخواست است. در طی این فاصله زمانی میتوانید برای مشاهده آخرین وضعیت پرونده در سامانه مرات طبق مسیر زیر اقدام کنید:
ورود به آیکاپ ← کاشی سامانه مرآت ← ورود ← علامت “نامه” در منوی وضعیت پرونده

با هر بار ورود به بخش وضعیت پرونده، وضعیت خود را میتوانید ببینید. سعی کردیم تا هر یک از این وضعیتها را بررسی کنیم تا مشخص شود که در مرحلهی بعدی، چه کاری را انجام بدهید.
در انتظار دريافت بهبود دهنده اعتباری (چک و سفته)
یکی از پیامکهایی که بعد از اعلام جواب اعتبارسنجی دریافت میکنید، “در انتظار دریافت بهبود دهنده اعتباری” است.
- منظور از بهبود دهنده اعتباری بانک رسالت چیست؟
بهبوددهنده همان سفته الکترونیکی است. برای دریافت بهبود دهنده بانک قرض الحسنه رسالت از خدمت سفته الکترونیکی در آیکاپ استفاده کنید.
در انتظار تشکیل پرونده بانک رسالت یعنی چه؟
یکی از پرسشهای رایج برای وضعیت پرونده در سامانه مرات بانک رسالت این است: “در انتظار تشکیل پرونده بانک رسالت یعنی چه؟” پاسخ این است که بعد از دریافت نتیجه اعتبارسنجی در imerat.ir، بررسی بانک و استعلام از مرآت، عبارت “در انتظار تشکیل پرونده” را مشاهده میکنید.
(چنانچه تصمیم دارید وام فوری بانک رسالت را دریافت کنید، لازم است تا از خدمت اعتبارسنجی مرآت در اپلیکیشن آیکاپ استفاده کنید.)
ثبت بهبود دهنده بانک رسالت
یک مرحله قبل از وضعیت “تشکیل پرونده”، پیامک ثبت بهبود دهنده بانک رسالت را دریافت میکنید. اگر شرایط زیر را رعایت کرده باشید:
- برای نمره کاملا متناسب:
بعد از اینکه سفته را خریداری کردید و برای شما صادر شد، پیامک ثبت بهبود دهنده بانک رسالت را دریافت میکنید.
- برای نمره متناسب:
اگر متقاضی، سفته را دریافت کرد و بعد از آن هم ضامن، ضمانت سفته را انجام داد و سفته صادر شد؛ این دو اطلاعات در سامانه مرات ثبت میشود و پیامک “بهبوددهندههای شما ثبت شد” را دریافت میکنید.
چنانچه سفته فرد متقاضی ثبت شود، اما ضمانت آن ثبت نشود؛ این پیامک را دریافت نمیکنید.
در مطلب دیگری به موضوع محاسبه مبلغ سفته برای وام رسالت اشاره کردیم تا این فرآیند را به درستی انجام دهید.
وضعیت تشکیل پرونده چیست؟
وقتی شما درخواست تسهیلات را در اینترنت بانک یا همراه بانک ثبت میکنید، اگر مشکلی در سفته و اعتبارسنجی نداشته باشد؛ وضعیت “در انتظار تشکیل پرونده” شما به وضعیت “تشکیل پرونده” تغییر میکند.
عدم پوشش نتیجه اعتبار سنجی یعنی چه؟
اگر میزان مبلغ درخواست وام متقاضی از میزان اعتباری که در جواب اعتبارسنجی مشخص شده، بیشتر باشد، این وضعیت را میبینید.
در 10 آبان 1400 اعلام شد که خدمات سایت www.imerat.ir در دسترس تمامی مردم کشور است و محدود به منطقه خاصی نیست.
سوالات متداول پیگیری پرونده در سامانه مرات
پس از ثبت درخواست اعتبارسنجی میتوانید برای پیگیری وضعیت پرونده در مرات به اپلیکیشن آیکاپ مراجعه کنید.
همانطور که در این مقاله به این موضوع اشاره کردیم، برای دریافت نتیجهی پیگیری پرونده در مرات لازم است هزینه را از درگاههای شتاب پرداخت کنید.
برای ارتباط با پشتیبانی سامانه مرآت با شماره 72423900-021 تماس حاصل کنید.
منبع: سایت آیکاپ
سوالات خود را در بخش دیدگاه از کارشناسان ما بپرسید.